Barbro S

Lissabon
Det blev en höstresa i år också. Ganska sent bestämde vi oss för att åka till Lissabon några dagar. Vi bokade flyg med Norwegian som lovade rea, nja, och fann hotell via nätet ganska lätt. Fast vi inte kände till stadens områden hade vi tur och hamnade helt rätt. Söndag kväll den sista september vid 16.30 lokal tid (en timme före oss) landade vi och fann en buss från flygplatsen som tog oss till centrum. På närbelägna Praca Figueras steg vi av och drog våra väskor på kullerstenslagda smågator till vårt hotell Rossio Garden. Nästa morgon vid nio tog jag en bild av utsikten från vår franska balkong.
Se hur lugnt det är på gatan så tidigt. Från lunch och framåt kantades husen av uteserveringar fullt med folk av alla nationaliteter. På söndagkväll var vi ganska trötta och gick bara några steg till restaurang Il Mulino där de åt läckra skaldjur vid grannbordet. Vi beställde samma sak och njöt av friterade räkor, musslor och bläckfisk tillsammans med oskalad potatis, broccoli och citron. Såå gott!
Misto fritto. Det var nog godare än det ser ut.

Vi hade inte planerat resan utan nästa morgon gick vi gatan ovan mot torget Restauradores för att hitta turistinformationen.
På torget som omgavs av den trafikerade Avenida da Liberdade på båda sidor stod denna obelisk. Den restes på 1870-talet som minne av återinförandet av monarkin 1640, läser jag i guideboken. Turistbyrån var inte lätt att hitta, mycket dåligt skyltat, tyckte vi. Istället fann vi denna söta vagn som vi senare kom att åka med uppåt.
Elevator Gloria heter den. Väninnan ville absolut åka direkt men jag vägrade innan vi funnit turistbyrån och skaffat oss något slags kommunikationskort. Många kölappar framför oss men ändå gick det snabbt att komma fram då många lämnat sina lappar och turistinformatören fick trycka fram nummer efter nummer utan att någon kom. Vi köpte oss ett Lisboa card som gjorde att det var gratis att åka alla allmänna transportmedel och rabatt till diverse arrangemang. Så här i efterhand förlorade vi nog en del på det, men det var i alla fall bekvämt att slippa köpa biljetter.

Mer om Lissabon senare. Hemma igen hos mina kära katter varav Tusse blivit njursjuk så det var riktigt jobbigt att lämna honom och åka iväg fem dygn, men nu är jag här och kan sköta om honom lite bättre. Nu är det bara 1 plusgrad så det blir nog en frostnatt till. Än är i alla fall många färgglada löv kvar och hösten visar sin finaste sida även i vårt svala land. I Lissabon var det härligt varmt 😄.

Ha en skön vecka!

#1 - Lena i Wales

Vad roligt att få komma med dig till Lissabon!
Där har jag faktiskt inte varit, det är sant, men har önskan om att åka dit.
Önskar dej en trevlig weekend!