Barbro S

Fågelskådning
Igår när solen strålade över nejden gick jag med ett gäng promenad- och fågelintresserade längs gamla Häradsvägen ned mot Umeälven där isen spricker upp allt mer. I ett stort öppet stråk av vatten hade några sjöfåglar samlats. Jag fick göra två nya bekantskaper, flera storskrakpar och en ensam silltrut (kan också vara en havstrut). Den var så stilig när den bredde ut vingarna och vi fick se hur den fångade en fisk till de andra sjöfåglarnas förtret. Sen hade den fullt sjå med att få i sig fisken som var ganska stor. Där fanns förstås en massa änder, knipor och Kanadagäss också, alla fåglar gick inte att identifiera med våra enkla kikare. När solen började gå ned seglade åtta sångsvanar in för landning, en vacker upplevelse att se dessa kritvita långhalsade och smäckra fåglar glida ner i vattnet och börja putsa de stora vingarna.

Lite pinsamt var det i början av promenaden då jag tog fel på en domherre och en bofink till gruppens fniss och min stora skam. Får väl skylla på att den var svår att se där uppe i björken. Jag vet visst hur en domherre ser ut, den här bilden tog jag från min balkong i maj 2008.

Domherre, fotograferad 27 maj 2008 bakom huset på Ersboda.

Igår gassade vårsolen och krokusarna slog ut. Nu kommer en härlig tid med allt mer grönska, blommor och flyttfåglar som fyller luften med sitt kvitter och sin sång.
#1 - rebecca

Åh tack, jadu min lille vän det har jag inte den blekaste aning om men det var läskigt att gå så nära som jag gjorde :)

Vad gör du?

#2 - Jennifer Nilsson

Men det är ju inga problem för det! Ugly Betty börjar 20.00 medans Desperate Housewives börjar 21.00! Ugly Betty har alltid varit före Despretate :) Så du kan se båda! Ska jag göra i alla fall :D

#3 - Jennifer Nilsson

Hej! Vill du ha chansen att vinna ett mobilsmycke? Gå in och läs mer om det här då: http://jennifni.blogg.se/2009/april/tavling.html#comment

#4 - Fanny

Sv: Japp jag var på mitt sommarställe på västkusten ;)

#5 - Frances

SV: Tack, ja bilden blir så mycket enklare att se på och framhäver det viktiga utan att massa färger stör överallt, även att bilden ibland blir mycket råare med svart vitt vilket jag gillar. Men färg är bra också typ blommor och liknande :)

#6 - Sara-Louise Nilsson

svar: Ja jag hoppas att dom är med....det vore ju inte riktigt samma sak utan de två underbara skådespelare....



ha en fin lördagkväll!