Barbro S

Fototriss - Rost
Veckans fotoutmaning/tävling är att visa foton på temat Rost. Jag hade hoppats kunna använda Venedigbilderna men bara en rostig är därifrån, nämligen denna lutande skulptur vid Peggy Guggenheimmuséet.



Ytterligare en skulptur hittade jag utanför Norrbyskärs Museum, i augusti.




I Umedalens Skulpturpark hittade jag det här loket.



Fler bilder på temat hittar ni på Fototriss.
#1 - Anette

Wow, vilka häftiga skulpturer du har hittat! Gillar det där snirkliga i rostig modell. Min favorit blir Venedigskulpturen. /Anette

#2 - Jah Hollis

Oj, det var verkligen mäktiga, rostiga skapelser alla tre.

#3 - Margareta

Vilka fantastiska skulpturer du har träffat på. Rostiga så långt ögat kan nå och riktigt stora skapelser. Vacker triss. Margareta

#4 - Margareta

Barbro det är Margareta igen. Jag fick en Award i går av Chip Birgitta. Den går runt bland fotobloggare just nu och jag skickar den vidare till dig. Följ länken så kan du hämta hem den. /Margareta-Fotomix

#5 - Znogges album

Vilka speciella bilder! Den första blir min favorit.

#6 - Hasse A

Morrn.

Kul att se vad man kan göra av det som en del kallar skrot.



Dina tre bilder visar ett snyggt urval.

Ha de bra.

Hasse A

#7 - Pia

Vilka mäktiga saker!

#8 - camilla

wow.... underbara konst-iga Rost-iga saker!

Tack för att du delade med dig av dem...

min favvo är bild nr:3

#9 - Frogprincess

Häftiga bilder :-)

#10 - Bibbi

Cool triss. Min favorit blir den första från Venedig.

/Bibbi

#11 - Kullagulla

Fina bilder allihopa. Den första tycker jag är mäktig, är den så stor som den ser ut? Den sista på Umedalen har jag aldrig sett. Ska ut och titta om jag hittar den.

#12 - veronica-ifokus

Oj, så pampiga rostiga skapelser!! Riktigt snyggt fotat =)

#13 - Lena Norgren

Härligar rostiga skulpturer!!!!!Den från venedig och loket blir mina favoriter.Hade inte en enda rostig bild från Budapest.....så jag fick gå närmare på detaljerna till min brygga.

#14 - ViDu

Vilka roliga rostiga skulpturer du har hittat. Sista bilden blir veckans favorit.

#15 - Ingrid

Oj oj oj vilka konstverk som du har tagit kort på.

och rostiga också.

Härliga.

favorit bilden för mig blir nr.2. hos dig

Tack för att du tittade in till mig alltid roligt när någon ny kikar in.

Kram Ingrid

#16 - Ingrid

förlåt glömde att säga att rullebör betyder skottkärra

Kram Ingrid

#17 - Misswhatsit

Vilka fantastiska skulpturer du har fotat. Alla är fina, men nummer ett är den som tilltalar mig mest

#18 - Pialotta

Underbart mäktiga byggnader och skulpturer du fotat..

Ettan är ju bara så vacker:-)

#19 - christina

Wow så mycket rost. Vackra stora skulpturer!!

#20 - Mona

Oj oj oj!!! Vilka maffiga skulpturer. Så mycket arbete det måste ha lagts ner på 1:an och 3:an.

#21 - kaxi

Oj, ser ut som skrot gjort på rostiga mormorsgardiner.

#22 - AnnaKK

Vilka magnifika saker du har hittat till detta tema - särskilt den första skulpturen är ju helt otrolig!!! :-)



Svar på fråga: Fåglarna är fotograferade med systemkamera och objektivet inställt på 200 mm´s brännvidd. Avståndet till dem var nog 5-6 meter eller nåt sånt. Fotona är även beskurna en del i efterhand, och lite uppskärpta också förstås.

#23 - carolynUSA

Wow! Beautiful GIANT rusty things! Amazing!

#24 - Mona

Hej Barbro!

Tack för din kommentar hos mig.

När det gäller blogg.se så var jag ganska irriterad över att dom färdiga design-mallarna är så smala. Jag fick hjälp av en väninna att bredda hela utrymmet där man skriver o visar bilder. Då fick jag gå in och ändra i designmallen och där är bara en massa koder, så det måste man ha hjälp med. Jag skulle gärna vilja göra egen design, men det har jag inte lärt mig än. Men för att få dom liggande bilderna lite större kan du göra en sak. När du laddar upp en bild, så kommer det upp ett fönster där du bl a kan fylla i bildrubrik, beskrivning m m. På en rad står det Bredd och den är förinställd på 400. Där kan du klicka på pilen bredvid och välja 500 i stället. Då kan du få den liggande och även den stående bilden (om du vill) större. Eftersom jag har breddat min blogg använder jag numera 600 till stående bilder och 700 till liggande. Lycka till!

Hälsningar Mona

#25 - Mattias Sigurdsson

Jag avlägger svarsvisit. Spännande saker, inte så mycket den mittersta kompakta skulpturen som filigransstatyerna överst och nederst. En så härlig trösterik tanke att all den mänskliga mödan ska rosta ner och förintas. Kombinera det med rostens vitalitet som du såg i mina bilder... Ja, nog är det fint med rost.



Jag uppskattar särskilt den röda tråden (nej, inte roströda, jag menar inte så...) i din triss. Trissar ska hänga ihop om det ska vara någon mening!

#26 - Yksi

Snyggt, mycket snyggt... riktigt schyssta konstverk...

#27 - Anonym

supersnygga bilder! jag har precis fått veta att jag är en av finalisterna på temat rost!

#28 - Vickis

Hej,



wow, fina foton av mäktiga skulpturer!

Sista bilden av Loket får mig att tänka; tungt, lätt, rost, luft, hårt, snirkligt, mjukt, dött, levande. Känns som det kan börja röra på sig vilken sekund som helst!!!