Barbro S

Fototriss - så här ser det ut där jag är idag.
Fototriss vill ha en dokumentation över vårens ankomst i vårt avlånga land. Temat "Så här ser det ut där jag är idag" är ett återkommande tema varje årstid. Vilken tur att jag då just idag har varit ute och fotograferat.

Stiftelsen Naturvård vid Nedre Umeälven samt V-bottens Ornitologiska Förening arrangerade idag den första av flera fågelskådningsutflykter. Vi åkte till Degernäs och skådade mängder av svanar, gäss, änder, måsar m.m. Långt borta var de alla när de inte trumpetande flög över oss men genom kikarsikten fick vi se en hel del fågelliv. Mer sällsynta besökare var en häckande tornfalk i en holk och en fiskgjuse som skrämde upp de mindre arterna.

Något märkvärdigt zoom har jag inte så det blir inga direkta fågelbilder, men så här såg det ut där jag var idag.

Tre flygande sångsvanar syns men alla prickar på bilden är  också fåglar :). 

På väg till nästa fågelrastställe kom vi nära den nybyggda Botniabanan som invigs senare i år.

Storavan heter dessa iordninggjorda våtmarker som lockar mängder av sjöfåglar. Storspovens vackra drill fyllde luften idag, den långnäbbade vadaren är ju också Västerbottens landskapsfågel.

Fler bidrag till dagens tema hittar ni på Fototriss.
#1 - Kjell E

Jag blev verkligen förvånad över hur långt våren kommit hos er.

Fin triss, de tre svanarna blir min favorit.

Förstår att ni är glada för Botniabanan.

#2 - Misswhatsit

Härlig triss och vår på gång! Bild nummer ett med sångsvanarna blir nog favoriten.

Ha en bra söndag!

#3 - Maria-Thérèse

Naturskönt! Hej från Härnösand.

#4 - Jah Hollis

Ni verkar ha haft tur med vädret.

Det ser ut att ha varit en fin dag.

#5 - Anneli - A'la Foto

Jag har haft (och har) en period av stort fågelintresse och gillar att smyga på dem med kameran i högsta hugg! Eller gjorde i alla fall! Nu har jag skadat handen så det blir en paus! Men fåglar är härliga! :O))



Lite snö ser jag minsann att ni har kvar också!



ha en fin söndag!

#6 - Carina

Vår i allra högsta grad, och blå himmel ser jag!

#7 - Gammelsmurfen i Nyehusen

Tack för infon om hur det ser ut "lite" längre norrut..

#8 - Milla

Vackert, ser att ni också har lite snö kvar...

#9 - Anne-Lie

Ja då så ser man att snön finns kvar i vårt avlånga land - nu hittar jag bara några små skrämda högar i skuggiga parti i skogen;-))

#10 - cat

Vad skönt att ni ändå inte har mer snö kvar än så. Den översta bilden med svanarna blir min favorit :)

#11 - Maria G

Härliga bilder från din utflykt!

Det är kul att titta på fåglar. Bor bara ett par mil från Hornborgarsjön, så jag var där och tittade på alla tranor för ett par veckor sedan. Det var kul :)

Ha en riktigt bra dag!

/Maria

#12 - Mia

Jättefin triss!! Tänk vad det skiljer genom vårt avlånga land. Våren har gjort betydligt mer entré här nere i Skåneland :)

#13 - AX

Aha, så ser det ut vid Umeå. Efter tre veckor på Ricklundgården åker jag nu hem, dvs till Umeå.Har varit nyfiken, nu fick jag en liten tjuv-titt.



Ax

#14 - LEna Norgren

Härligt med svanar jag ska försöka ta mej ut och fota lite fågelliv idag också.

#15 - Tinas Photoblog, Sweden

Det känns som våren kommit lite längre i Blekinge.....Jag behöver klippa gräsmattan de närmaste dagarna, för den växer så det knakar. Fina bilder och roligt med den nya Botniabanan! :)

#16 - The one and only Nettan

Roligt att se skillnaderna i landet. Ser att ni har snö kvar medans vi här nere i södern har varit helt snöfria i snart 1 månad. Första bilden med svanarna är kanonfin. Det är så fint när man lyckas fånga fåglar i rörelse. Snyggt

#17 - Lena

Bra! Grattis!

#18 - AnnCathrine Eriksson

Tjusiga vårbilder! Ser att det finns lite snö kvar där också. Härligt med sol och blå himmel...

#19 - Hedwig

Fin triss, du dokumenterar ju läget just nu. Ser ut att vara en massa fåglar på dina bilder.

#20 - Beppan

Lite mindre snö än vad vi har i Norrbotten! Skoj att titta på alla fåglar som mellanlandar så här års.

Fin triss!!

#21 - Cai - Photos By Cai

Snööö...det va ett tag sen ;). Hälsningar från australien!