Barbro S

Toscana- sista dagarna
Den tredje dagen på min Toscanaresa för drygt fjorton dagar sen var jag ordentligt trött efter två intensiva utflykter till både Pisa och Florens. Min väninna drog iväg till Florens ensam medan jag valde en stilla promenad i staden där vi bodde, Montecatini Terme. Påskdagen var mulen och jag mötte många finklädda medelålders par, troligtvis på väg till kyrkan. Mycket såg man inte av att det var påskhelg i katolska Italien, hade  förväntat mig processioner och stängda butiker m.m. men av det märktes inget. Däremot hörde jag talas om en påskprocession i Florens tidigt påskdagens morgon, som några intresserade skulle iväg och se på.

Själv gick jag förbi denna byggnad vid Piazzale d. Giusti innan jag sökte mig in i parken.

En stor park men inte så spännande. Jag mötte enstaka joggare, hundrastare, barnfamiljer där barnen fick åka eldriven fyrhjuling (det såg roligt ut) och andra flanerare som jag.

Tror de vita blommorna är tusenskönor och bland dem hoppade koltrastar med knallgula näbbar, inte tillräckligt nära för att jag skulle kunna fotografera dem.

Denna speciella byggnad dolde sig bakom ett högt staket så jag kom inte närmare, tyvärr. Ser lite orientalisk ut, tycker jag. Ordet Terme i stadsnamnet betyder att där finns varma källor och jag hörde talas om bassänger med 33° vatten men fann dem inte så jag ledsnade på vår lilla stad och drog iväg till Florens jag också.

Denna gång fick jag ingen hjälp alls att köpa biljett men jag klurade ut automaten och kom iväg. Istället fick jag med mitt tillgodokvitto hjälpa ett par från Västerås som inte lyckats få ut någon biljett. Det var tur för dem, visade det sig, för tågkontrollanten dök upp ganska snart.

I Florens var det +15° och lätt duggregn. Ganska snart ökade regnmängden för att fortsätta resten av dagen. Gott för gatuförsäljarna som sålde paraplyer. Däremot blev det inga nya foton utomhus och inne fick vi inte fotografera kulturskatterna.

Vi besökte bl.a. Galleri Accademia där sju oavslutade skulpturer av Michelangelo visades samt den berömda, helt underbart fascinerande Davidstatyn stod. Kopian i full storlek utanför Palazzo Vecchio såg ut så här.

Originalets marmor hade gulnat men jag upplevde den ännu finare med otroliga detaljer som gjorde David så levande i all sin manliga glans.

Kul att notera var också denna staty, en del av en fontän några meter bort. Han sneglar på sin mer berömda kollega och visst ser han väl avundsjuk ut? Han funderar säkert varför alla flockas runt just David :).

I verkligheten vräkte regnet ned och fötterna blev allt blötare i olämpliga skor så vi sökte oss in på detta mysiga café. Jag avnjöt en cappuccino och något lite gott till. Servitör med stil, som synes.

Vi försökte också ta oss in på Ufficiernas museum som jag hört så mycket gott om men köerna var oändligt långa denna dåligtvädersdag. Bara att ge upp och nog känner jag mig fylld av kultur så det räcker för denna gång.

Jag skulle gärna återvända till Florens lite senare på året då växtligheten prunkar mer, då dagarna är varmare så man kan sitta ute på caféer och bara njuta av folklivet i denna kulturens stad.

Allt våtare återvände vi med tåget och gick på samma trevliga restaurang som kvällen innan, denna gång utan högljudda fransmän och berusade italienare. Västeråsparet anslöt sig till oss och vi åt alla (nästan) de goda grillade havskräftorna (var för stora för att vara räkor) med sallad till. Våra nya bekanta bjöd på vin och restaurangen bjöd till sist också på en likör till notan, en ganska stark men hyfsat god Limoncello att avsluta kvällen med.

Här ser vi väl ut att må ganska bra?

Sen blöt promenad till hotellet för att packa. Morgonen därpå tidigt upp, frukost kl 6 och avresa hem till Sverige.

Så här såg det ut på Pisa flygplats när vi äntrade planet.

Nyregnat på marken men himlen börjar blåna. Ändå kändes det bra att åka hem efter allt jag fått se och uppleva.

Över Alperna var det så vackert.

En väninna till mig åkte på samma resa precis innan askan fyllde luftrummet. De fick inte åka hem när de skulle utan blev kvar tre dygn extra. Jag lovade hålla tummarna för henne så hon kommer hem idag och slipper fler förseningar. Hoppas, hoppas! Det ska bli kul att ses och få jämföra våra reseupplevelser.