Barbro S

Fototriss-Mat

Utmaningen denna vecka är att visa en triss på temat Matfoto, ett fotomotiv som det är stor brist på i mitt fotoarkiv, märker jag. Inte blir det bättre av att vänta in dagens måltider, fil o flingor till frukost, visserligen med egenplockade åkerbär i, sen ska jag göra sallad till dagens nationaldagspicknick med vänner och till middag blir det rester. Foton på det vill jag nog bespara er. 
Jag lyckades i alla fall få till en trerättersmåltid bland de bilder jag tagit.

Till förrätt bjuder jag på tapas. Restaurangen i Umeå på Storgatan heter just Tapas och vi tog en prova på meny som var riktigt läcker.

Till varmrätt blir det lunch på Wayne's uteterass en solig vårdag. Jag har beställt vegetarisk lasagne och väninnan något med köttfärs.

Det var nog godare än det ser ut och en måltid utomhus i solen förhöjer alltid upplevelsen.

Till sist flyger vi till Toscana, närmare bestämt Florens, där man får välja bland dessa läckra italienska gelatosmaker.

Så här före frukost känns denna måltid ganska mäktig och nog inte den bästa meny jag planerat, men så är det ju inte på riktigt heller:).

Fler bilder på temat hittar ni hos Fototriss.

Och så vill jag önska er alla en fin Nationaldag. Här i Umeå lyser solen och gårdagens starka vind har avtagit så det blir nog ett fint firande på Gammlia.

#1 - Ma.links

Fina bilder, spec den sista! :)

#2 - Lena

Oh vad gott allt ser ut!

#3 - Gammelsmurfen i Nyehusen

Du missar mycket som inte går på ålagille ;-)

Men det du visar ser minsann också gott ut!!

#4 - Mia

Mumsig mat - och efterrätt bjuder du med :)

Mia

#5 - Cecilia Artista

Det ser riktigt gott ut!

Att börja måltiden med lite tapas är aldrig fel.

#6 - Misswhatsit

Det blev en mycket lyckad triss. Smakligt och snyggt!

#7 - @Receptomaten

Gottit med glassen där! Tack för titten!

#8 - Lisa

Härlig triss där glassen från Italien blev favoriten

#9 - Mia

Mumsigt! Härlig mattriss, dreggelvarning utfärdas ;).



(Fanns/finns ett restaurang Tapas i Göteborg också =).)

#10 - Jah Hollis

Där bjuder du på läckerheter av många sorter. Det ser gott ut alltihop.

#11 - Ingalill

Gud vad det ser gott ut :)

#12 - Wickan

Ser verkligen gott ut! Jag har ju redan ätit i stan idag( Mix (?), bredvid Laitis o Olssons,file mignon! =)), så tror jag att jag tar nåt från din italienska meny, passar bra som avslutning på dagen!

#13 - E-B

läcker meny!

ska t Umeå i sommar, ska testa Tapas

finns Wayne's där också?

den där glassen - himmelrike! gelatosmaker?

#14 - Mia

Tack för din kommentar =), jag tänkte något åt det hållet.



Han var verkligen betuttad i dess rätta bemärkelse (knölen till höger om bildens mitt ungefär) och jag som trodde han gillade matlagning - rätt vad det var. Knölarna däremot är faktiskt färskpotatis (någon udda sort jag hittade).

#15 - Pialotta

Men du så gott.. helst glassbilden.. den gillar jag:) Riktigt fina bilder:)

#16 - LEna Norgren

Glassen blir min klara favorit så glassgalen som jag är.....visst är det läckert med deras upplägg i glassdisken som verkligen lockar till köp!