Barbro S

Glömska

Tyvärr glömde jag kameran på stugan så jag har denna vecka inga nytagna bilder att visa. Det är i alla fall härliga dagar på stugan. Så skönt att vakna tidigt till strålande solsken, skönsjungande fåglar och glittret i vattnet.

I morse tog jag först hand om djuren innan jag gjorde frukost. En fet padda som lockat Tusses uppmärksamhet led i solskenet och gjorde små ynkliga försök till hopp. Jag hällde lite vatten på den och bar den (i hink, tar dem inte med händerna, isch!) till fuktigare trakter.

Sen hejdade jag samme Tusse när han häftigt klättrade upp mot den svartvita flugsnapparens holk. Han lydde och klättrade ned direkt med uppmuntrande tillrop från mig. Otroligt! Vad han sen gör när jag inte ser vet man ju inte.

Annan flugsnappare på Ersboda från ifjol.

Därefter var det dags för fiskarna i sjön att få sig några brödsmulor, massor med mört simmar runt i det klara vattnet och igår såg jag också gäddan bliga hotfullt på dem. Gräsänder med ungar, en har en kull på tre och en har sju små dunbollar, får också lite brödbitar ibland. I morse var det bara en ensam hona som hälsade med gräsandskvack att hon ville ha något av mig.

Det här är en bild från tidigare år, dessa ungar är ju ganska stora. Tittar ni noga ser ni nog också en och annan fisk i vattnet.

Lite gräddfil till katterna, de får slicka paketet rent och sen äntligen fil och flingor med banan (bären hade tagit slut) till mig. Jag sitter förstås utomhus när dagarna är så här fina:). Det var en liten lägesbeskrivning från min tillvaro på stugan. Massor att göra, härligt att bara vara, har alls ingen lust att åka därifrån, men jag måste ju ibland:(.

Nu är jag hemma för att proviantera. Jag har i år varit väldigt oplanerad och glömt en massa saker, fortfarande vill inte min hjärna fungera riktigt rationellt utan det blir lite hipp som happ. Å andra sidan går det bra det också för, märkligt nog, det mesta löser sig.

Jag önskar er alla en Glad Midsommar. Själv är jag bjuden till en kolonistuga på knytkalas, det ska bli så trevligt att träffas igen.

#1 - Halloj världen! /Inger

Hoppas att din midsommar blev bra! :)