Barbro S

Bloggtorka

Förr på kultursidorna i VK hade de då och då kåserier av Reza, efternamnet glömt, som skrev om sin vecka. Han hade alltid minst två dagar då det bara stod " Det händer ingenting". Så är det för mig också denna vecka. Naturligtvis händer det saker men inte så att det blir något att förmedla här. Jag beklagade mig för en vän ikväll och sen poppade plötsligt ett ämne upp i huvudet som jag vill skriva om.

Jag använder Picasa 3 som bildredigeringsprogram, det är ett program som man kan ladda ner gratis och som jag tycker är enkelt att använda. För några dagar sen fanns en ny version som jag uppdaterade till och i den fanns en möjlighet att namnge alla personer på mina bilder. Jag hamnade på den funktionen och plötsligt fanns där "miljoner" ansiktsbilder (som jag inte alls hade bett om). En av dem var den här:

Hihi! En liten söt vän på Tropikhuset i Holmsund som iakttog oss lika mycket som vi granskade honom och hans vänner. Mycket rörligt exemplar av arten Vitörad Silkesapa/Marmosett, därför oskarpa bilder.

Så kan det bli när datorn vill hjälpa till :).

En kompis till apan ovan var nog mer van med kameror, för så snart jag tog fram den blundade han/hon, säkert för att skydda sig mot blixten, men den kom i alla fall ihåg att le vackert (nåja!).

Veckan har bjudit på åtminstone två riktigt vackra dagar då snön har tinat ordentligt och det har porlat högljutt i framskottade avloppsbrunnar. Ett underbart ljud efter så lång frusen tid.

Jag har i veckan sett väldigt fina naturfilmer av Göran Emerius som i tisdags besökte Ersboda Folkets Hus för att berätta om sina resor i Kanadas vildmark där han bl.a. letade efter den vita svartbjörnen. Riktigt spännande och vilken lycka när plötsligt en svart(!) svartbjörn dyker upp med en vit björnunge efter sig.

Ett samfällt "Åååå" hördes i salongen. Tänk om man kunde filma så, om man var så modig och vågade resa ut i vildmarken. Inte! Vilken tur att det då finns människor som kan och vågar och gör det åt mig så jag får njuta av deras bilder och filmer.

Och så är jag snart klar med bildspelet om Venedig, där jag var i oktober ifjol. Ja, det har tagit tid men jag är i alla fall klar med det innan jag snart åker på nästa resa, till Toscana.

#1 - Ingrid

Vilka härliga bilder Barbro! Det där leendet ser lite hotfullt ut tycker jag.



Bildspelet från Venedig ser jag fram emot. Jag har varit där två gånger, men bara på endagarsbesök. Om du kommer ihåg det kan du väl tipsa mig när du lagt ut det.



Ha en fin helg och tack för din kommentar hos mig!

Kram Ingrid