Barbro S

Vårfloden
Veckan har varit fylld av aktiviteter så jag har inte kommit mig för att blogga, men om igår ska jag skriva lite.

Jag och S har äntligen börjat om med årets upplaga av VK:s Skogsluff, en möjlighet att röra sig i Umetraktens skogar hela sommaren och ända tills sista september för att leta de 100 kontroller som satts ut. Vi började mjukt i söndags att med cykel leta oss fram i kartan som kallas Regementet, I20-skogen kallar jag den. Det var lätt och på två timmar fanns vi 11 kontroller utan större ansträngning.

Igår gav vi oss på ett tuffare område, strax bortom Umåker. Där gäller vandring och klivande i delvis besvärlig terräng, snårigt, bergigt, blöt mossa på stenar men jättefint och härligt, inte minst fikapauserna :).

Här letar S kontroll nr 72 :).

Vi var ute 5 timmar men då hann vi också med en utflykt till Umeå Energicentrum i Klabböle för att se på vårfloden. Jag önskar jag kunde förmedla ljudet. Jag filmade faktiskt men det går tyvärr inte att lägga upp filmsnuttar på blogg.se, tyvärr.

Det lär vara den värsta vårfloden sen 1995 och den minns jag faktiskt. Då var jag ute vid Stornorrfors kraftverk och fotograferade med min analoga systemkamera vattenfallen och forsarna som bildades när de släppte på vatten för fullt. Häftigt! Före det var rekordet från 1938 men det minns jag av förklarliga skäl inte.

Umeälven har tagit sig upp bland vårbjörkarna. Det forsar från alla håll.

Vi fann också lugnet, en liten stilla vik där björkarna speglades till konst.

Klabböle Energicentrum är en intressant plats att besöka, där finns mycket att se och uppleva redan nu fast det inte har öppnat för säsongen än. Rislidensågen t.ex.

Men vad betyder denna symbol som finns vid den gamla timmerrännan precis när man parkerat sin bil vid infarten till energicentrum?

Kanske är det bara ett konstverk men det vore intressant om någon av er läsare vet något om den.

Idag lite regn och mulet så det passar fint med en städdag. Jag har skjutit på dammsugningen länge nog och har börjat nysa. De har konstaterat att jag har dammallergi på en test, vilket passar bra för mig som är lite städlat. Då bara måste jag för att inte bli så "däd i nädan":).

Ha en skön helg, alla besökare, själv har jag en fest att se fram emot.