Barbro S

Fototriss - En resa

Idag utmanar oss Fototriss med temat En resa och det är dags för tävling igen. Priset? En resa, förstås, som Solresor bidragit med. Som Helena skriver kan en resa vara mycket, såväl i det yttre som i vårt inre, kort eller lång. Tolkningen är upp till var och en av oss. 

Vi får också i uppdrag att välja ett resmål som vi vill besöka. Jag har länge haft en dröm att få åka till Azorerna som tillhör Portugal. Den vackra ögruppen blir sålunda mitt val.

Mina mest aktuella bilder är tagna i fredags och det blir tre foton från den kvällens invigning av UMEÅ HÖSTLJUS som i år har temat Kär i Umeå. Jag ska blogga mer om det senare.

Denna lilla resa från höst till vinter, gråbrun vardag till ljusfest börjar på Gågatan som ännu ser ganska höstlik ut. Löven är kvar på den lilla björken till vänster, det tråkiga Domushuset sen 60-talet som nu döpts om till MVG-gallerian signalerar vardag. Möjligtvis blir man lite glad av ljusbollarna mellan husen som finns där varje år.

Desto gladare blir vi när vi viker av vid Rådhuset, mot Rådhusesplanaden där det genast är mer spännande. Vår resa bland ljusinstallationerna börjar framför denna staty av ett kärlekspar. Iskärlek kallas den och Reidar Rova har sågat ut den från ett isblock taget i Jukkasjärvi. Ni vet, där ishotellet finns.

Så dags har också vintern gjort sitt intåg med ymnigt snöfall vilken förstärks av att jag använder blixt.

Vår ljusresa avslutas i Vänortsparken där 3501 färgglada lyktor gjorda av förskolebarn har placerats ut i en gigantisk labyrint. En magisk upplevelse som gläder och värmer våra hjärtan.

Vår lilla resa denna kväll går alltså i kärlekens och ljusets tecken trots kyla och novembermörker.

Fler bidrag på temat hittar ni här.

#1 - Beppan

Vilken härlig ljusresa du bjuder oss på!! Den tredje bilden blir min favorit! Vilken grej!!

#2 - Anette

Åh, så vakre bilder! Vi besøkte Umeå i sommer og hadde det fantastisk fint. Skulle gjerne vært på et vinterbesøk også :)

#3 - Tina

Finfina bilder i din fototriss :)

#4 - AX

Vi kunde mött varandra där:), jag fotade också is-skulpturen och lyktorna:)



Fin triss!



AX

#5 - Pumita

Vilken härlig triss! Blir så glad av allt ljus mitt i mörkret.

#6 - Pierre

Underbar stämning i bilderna.

#7 - Bokmalen

EN härlig resa genom stan! ;) Gillar vår stad skarpt!! ;)

Kramen, Maria

#8 - cat

Vintrigt vacker triss!

#9 - Maboe

vakkert!

#10 - LEna Norgren

JAg umeå är härlig och jag blev extra glad när jag såg din andra bild den av isskulpturen.Jag fotade nämligen konstnären när han höll på att göra den och gick därifrån och funderade på hur den skulle bli färdig...http://lenasfoto.blogspot.com/2010/11/bild-281-283vinter.html

Det är länken till skapandet och din bild av slutverket är ju lysande!!!!TAck för att jag nu vet!

#11 - Carina@PocoLocoCreativo

Läckert!

#12 - Mia

Härligt med värme i kylan!

#13 - Kerstins foto

Ja, det är roligt när de lyser upp vår stad, den är vacker. Den där isstatyn måste jag ner och fota, cirklarna med lyktor fotade jag i fredags. Det finns en bild på min blogg därifrån.

Fin triss från vår ljussatta stad.

#14 - Christina

vackra bilder från din stad, så vacket ljussatt. Azorerna är också ett resmål jag har på min att-resa-till lista



mitt bidrag finns på min svenskspråkiga blogg Mitt Vattenhål



/Christina

#15 - Claramaja & marmeladhumlan

Jättefin triss <3

#16 - Lena/isis

Härliga bilder !! Den sista blir min favorit. Det där skulle jag vilja ha sett . Lena/isis

#17 - Mikabella

Åhhh julkänslor! Härlig triss.

#18 - Solveig - lifeblog

Vilka fantastiska bilder!

Mycket fin triss!

#19 - Misswhatsit

Underbara bilder och en fin resa.:)

Ha det gott!

#20 - Vickan

härlig fototriss! jag är också med http://bit.ly/fHYkTo :)

#21 - Linn

Gillar om det du skrev! Underhållande att se lite nyttiga saker och inte endast det vanliga sakerna som man kan se om varje dag. ;)