Barbro S

Fototriss - hårt

Fototrissen denna vecka har temat hårt och nu är det inte bara en utmaning utan en tävling där man kan vinna en fin kamera från Coolstuff. Jag har varit på resa till Höga Kusten denna helg och därifrån kommer två av bilderna. Den tredje, kanske den hårdaste, togs redan i juni.

En av sevärdheterna på Höga Kusten är Mannaminne där det finns hur mycket som helst att beskåda. Bakom en av den stora mängden byggnader på området står denna koloss som verkligen ser hård ut. Jag vet faktiskt inte vad det är, en av vännerna trodde det var ett slags ankare??

Jag fanns också denna läckra skulptur, ordet jag får upp inne i min skalle är turbin. Kan det ha varit en sån?

I juni hade vi i New Friends en utflykt efter gamla kustlandsvägen, bl.a. stannade vi till i Ratan där vi fann denna hårda kanon som säkert varit i hård kamp vid slaget i Ratan år 1809, den sista gången Sverige var i krig.

Det är ju inte bara ting gjorda av hårt material jag visar upp utan även ting som deltagit i hårt arbete, tycker jag:).

Fler bidrag på temat hittar ni här.

#1 - erika

vilka häftiga grejer!

#2 - Kullagulla

Vilken hård triss du har! Tung som sten! Tycker nog mest om den mittersta bilden även om de andra såklart är fina också. Ha en fortsatt skön dag.

#3 - AX

Stooora saker du hittat. Fint!



AX

#4 - Beppan

Ja - det var hårda ting! Kul variant på temat!!

#5 - Cina SkaparGlädje

En liten röd tråd ser jag i dina bilder...Stora och säker ganska gamla ting.

Mycket fina bilder.

#6 - LEna Norgren

Härlig triss med hårt, stort och gammalt tema!Skulle varit kul att veta vad den stora kolossen gjort och varit......?

#7 - Mia

OJ!!! Vilka läckra motiv du funnit!!

#8 - Karoleen

Vilka fina triss du har hittat. Den första bilden är ju väldigt annorlunda - knepig klump, undrar vad det skulle kunna vara.

#9 - munamaj

Hejsan, ja de må jag säga är i hårdaste laget ;-).

Tack för kommentaren på bloggen. Den sista bilden är faktiskt, vad jag vet, porslin. Men den är så tjusig. Ska lägga in en bild på andra sidan av den, när tävlingen är över.

Kram Ulla

#10 - Erland

Verkligen hårda saker som du fotat och även farligt, åtminstone 2/3 av bilderna. Första bilden tror jag är en "gammal" drivmina som kanske använts under andra värdskriget och kanonen r ju inte hellre att leka med. ref