Barbro S

Palt och vindar
Idag har jag haft en härlig svampplockardag och funnit massor av både gula och trattkantareller. Hälften har jag rensat och förvällt men nu måste jag unna mig en paus från det och blogga färdigt om utflykten från förrförra veckan, den som redan är påbörjad.

Min kompis E hade med sig gasolkök och köpt palt men hade tyvärr glömt tändstickorna. Som tur var finns sådana alltid i min ryggsäck. Vegetarian som jag är blev jag ändå sugen på att smaka av palten, har ju minnen av mammas uppstekta palt med smält smör till.

Här blev det istället lingonsylt ur plastflaska och några paltbitar utan fläsk på min campingtallrik och det smakade fantastiskt gott utomhus denna fina dag.

Jag slutade äta kött 1993, ja, jag slutade med en massa saker då, för det hände lite för mycket tråkigt i mitt liv på en gång, men det mesta har jag börjat med igen, utom att äta kött. Någon riktig vegetarian är jag inte då jag äter både fisk och skaldjur.

Vi satt på en öppen plats men alldeles i närheten väntade den mörka gammskogen.

Så länge vandrade vi inte i den då varken svamp eller fåglar överraskade utan vi vände kosan ut mot havet. Ända till vindkraftverken ute vid Umeå Hamn åkte vi. Där blåste det ordentligt och rotorbladen svischade rytmiskt i vinden.

Färjan RG Line till höger, inget kul alls att åka med säger de som vet. Minns färjetrafikens storhetstid på 70-80-tal med firmafester och andra roliga gruppresor.

Där ute var det kallt, de som säger att havet värmer på hösten luras, i alla fall just denna dag. Däremot var det ett rikt fågelliv med två nya arter och många trevliga att kika på, t.ex. småskrake med härlig punkfrisyr. Sen är det alltid några som gäckar en, fåglar som rör sig alltför fort så det är omöjligt i alla fall för oss amatörer att identifiera dem.

Ser ni den mörka pricken uppe i luften. Det är en fågel:), mer specifik än så kan jag inte vara. Kanske E såg vad det var senare, men just nu minns jag inte.

Trots blåsten var det fint därute, lite vindkraftverk i motljus, kanske?

Och så lite vass åt andra hållet, en fin miljö för rastande fåglar. Där fanns redan massor av gäss och änder, redo för flytten söderut.

Fyren, som jag inte vet vad den heter och om den fortfarande är i bruk är i alla fall ett fint motiv för fotografitokiga jag. Oj, vad bilder jag tar och aldrig kommer de ut på papper nuförtiden, men här kan jag i alla fall få visa några av dem:).

Ute har mörkret sänkt sig över dagen och temperaturen sjunker snabbt nu när det är klar himmel. Jag undrar om det kan bli vår första frostnatt här på Ersboda? Natten som var sjönk temperaturen till 0 vid femtiden men kallare än så blev det inte och vi slapp frostskador på växterna.
#1 - Halloj världen! /Inger

Fina bilder. Alltid kul med fåglar i punkfrisyr! :)