Barbro S

Första kvällen
Trots att Barcelona är en storstad hade vi ändå så nära till allt. Vi gick bara runt hörnet från vårt hotell  och kom nästan direkt till ett stort promenadstråk längs hamnen. Det första jag la märke till förutom räkan som jag visat tidigare var denna gigantiska skulptur av popkonstnären Roy Linchtenstein. Den kallas Head of Barcelona och jag tycker den är läcker.

Ljuvligt att bara vandra lättklädd och njuta av värmen samt folklivet i en ny miljö. Här lånar jag en bild av kompisen L för att visa på det.

I bakgrunden en antik loppmarknad med bl.a. fina smycken samt till vänster om den fartyg till Mallorca. Jag läste att de skulle finnas i denna hamn, men jag vet inte säkert om just denna båt går dit.

På hamnpromenaden kunde man också hyra cyklar som synes. Vi var dock inte spekulanter på det.

En närbild på linbanan till bergen Montjuic. Jag tror inte jag skulle våga åka med dem. Vi tog bussen dit upp en annan dag istället.

Jag är inte helt vän med min nya kamera som väljer att sätta skärpan på andra ställen än där jag vill. När det är så ljust ute ser jag inte heller vad kameran fokuserar på och kan justera. Alltså ursäkta oskärpan.

Vi mötte vår vän S som inte bodde bredvid oss andra vid Columbusstatyn och vände sen mot Port Vell.

Härliga vågformer på bron dit ut och en skönt avslappnad livsstil, eller hur?

Dessa gubbar stod lite här och var och sprutade vatten ur munnen.

Båtar fascinerar fast jag inte alls är någon seglare. Jag föredrar roddbåtar och kanoter på vattnet men man kan ändå drömma sig iväg lite när man ser utbudet i marinan. Fint att båten längst till höger är blårutig och inte vit som alla de andra.

Hungern började göra sig påmind, speciellt för mig som knappt fått i mig någon lunch och nu tänkte vi göra som spanjorerna och äta tapas innan middagen. Detta jätteställe visade sig vara en del av ett shoppingcenter Mare Magnum som vi inte hann besöka. Roligt är att restaurangen har bild på de olika smårätterna som finns på menyn. Det gillar jag.

Härliga tak att spegla sig i, vilket vi också gjorde.

Någonstans där sitter vi kanske:). Nej, jag ska vara snäll, denna bild tog jag innan vi fått vårt bord.

En liten toast med brieost och kryddor och två små spett med räkor och vit fisk till ölen blev mina tapas. Jättegott och ganska mättande. De andra valde bland mängder av olika läckra tapas och jag tror nog vi alla var nöjda med våra val.

När det började skymma gick vi vidare till Les Rambles, en livlig, folkmyllrande boulevard full av marknadsstånd, levande skulpturer och gatuförsäljare. Där trivselträngdes vi med andra kvällsflanerare från när och fjärran. Då var det för mörkt att fotografera så det får bli en bild på en av de många vackra gatlyktor som Barcelona bjuder på.

Jag tror dessa finns på Placa Reial och är formgivna av Gaudi. Det lilla torget som vi fann en smal passage till från Ramblas är fullt med uteserveringar i vackra arkader och i mitten en fin fontän. Detta foto tog jag nästa dag lite tidigare på kvällen.

Vi valde en av dessa serveringar för att äta middag vid tio, halv elvatiden. Egentligen var vi nog tvungna att ta en av de få lediga bord som bjöd. Inte var jag hungrig redan då men jag valde en rätt med jättestora grillade gambas (räkor) till mineralvatten.

Jag var inte bara mätt utan ganska trött också efter en hel dags resande och vandrande i storstaden. Det var gott men magen var inte helt nöjd med det nya sättet att äta så det blev inga fler gambas efter detta, om ni förstår vad jag menar:). Däremot mer medelstora räkor vilket gick alldeles utmärkt. Det blev som att äta middag två gånger dessutom på konstiga tider och jag är nog för svensk för att klara det:).

Alla var vi nog mer eller mindre trötta så det var skönt att gå tillbaka till våra hotell strax före tolv. Det kanske inte duger som Barcelona by night, som jag så kaxigt skrev i förra inlägget:)?

Jag/vi sov alldeles utmärkt trots ett otroligt trafikbuller utanför. När det började låta som fyrverkeriskott dessutom vid tvåtiden klev jag upp och stängde balkongdörren och somnade sen om.