Barbro S

Mot Örnsköldsvik
Så sitter vi då åter på fina snabbtåget som susar fram längs nybyggda Botniabanan. Fortfarande står det skrivet "Tjuvstart" på ena vagnen eftersom hela Botniabanan ännu inte är färdigbyggd, men till Ö-vik kommer man i alla fall. Stationen efter Hörnefors är Nordmaling och den bjuder inte på någon vacker utsikt direkt.

De få gånger jag har besökt Nordmaling centrum har jag slagits av hur tråkigt det både ser ut och känns i samhället. Avslaget, dött och dystert även om där finns enstaka vackra trähus att beundra. Lite som om utvecklingen stannat av och samhället gett upp. Jag kanske har haft otur men stationsutsikten ger mig lite samma känsla. Man kan hoppas att just Botniabanan ändå ger utvecklingen en positiv skjuts.

I bilden ovan ser ni spegelbilden av fotografen och här kommer jag.

Jag, en glad resenär i  motljus ute på längre sommarutflykt. 

Nästa stopp är Husum och där blickar husen ner från en vacker grönskande sluttning som jag dock inte hinner få med på bild utan detta är vad som fastnade:).

Visst ser här betydligt trevligare ut än stationen före?

Örnsköldsvik har två stationer redan färdigställda till skillnad från Umeå där C inte är i bruk ännu. Här är Ö-vik Norra.

Gången som leder dit är så fin med träribbor som silar ljus och ett tak fullt av grönska.

Snart framme som synes och nu går jag ut i dagen istället för att sitta här framför datorn och uggla. Ha det så gott tills vi ses igen, då har vi stigit ut från tåget till en härlig sommardag i Örnsköldsvik, Eagleshieldsbay på engelska:).