Barbro S

Fototriss - Så här ser det ut där jag är idag.
Ett återkommande årstidstema hos fototriss är att vi ska visa bilder från där vi befinner oss just nu. Idag är det dags för årets vinterbilder. Först tänkte jag åka ned på stan och fotografera för det såg så fint ut ute, strålande sol och bara - 14 (vi har den senaste veckan haft -20 eller kallare). Men när jag kom ut blåste en tunn isande vind mot mina bara kinder och jag valde att ta bilder närmare bostaden.

Jag fotograferar bakgården från min balkong som är inglasad men jag drar undan fönstret. Kallt!

Områdets snöhög växer sakta och hallonriset krossas därunder, tyvärr. Intressant är djurspåret som slingrar sig över snön, tassarna är större än en katts och en hund springer väl inte så??  De brukar hoppa och skutta och rumstera om i snön om de släpps fria är min erfarenhet. En teori är att det kan vara en räv, men skulle den sökt sig in i bostadsområdet? En gåta!

Väl påklädd unnar jag mig en promenad och finner att februarisolen belyser skogens stammar och skapar fina skuggor på snön.

En liten kvartersskog är inte dumt att ha:).

På gång/cykelbron över Ystarvägen tar jag nästa bild för att visa var i Umeå vi befinner oss.

Promenadvägen leder mig vidare ut på ängarna där solen värmer mitt ansikte så gott det går med en frisk motvind samtidigt. Men då är trissen redan avslutad.

Andras bidrag på temat hittar ni här.
#1 - Barnens Hjältar

Oj vad snö. Mittenbilden är ett riktigt konstverk, den gillar jag skarpt!

#2 - Anneli - A'la Foto

Det är vackert med snö och frost på träden! :O))



Ha en skön söndag!

#3 - skogsfrun på dal

Ja mittbilden med tallstammarnas skuggor i snö är suverän och blir helt klart min favorit:-)

#4 - cat

Jösses vad mycket snö! Det är vackert, speciellt mittenbilden :)

#5 - Leena

Mycket snö men vackert! För en vecka sedan var jag i norra Finland, där var det kallt! Som mest 33,7 grader ... Jag bor i Taberg, ett par mil söder om Jönköping, alltså i småland. Och vi har också mycket snö kvar, det är bara om man tittar intill huset som snödropparna har dykt upp. Idag är det kallt också, just nu -16,2.

Ha en fin söndag!

#6 - Ulla Laiho

Vi har en vacker natur i Sverige. Skuggbilden på trädstammarna är verkligen tjusig.

#7 - Pierre

Oj va snö! Gillar bilden i mitten som ger mig huvudbry. Ser ut som ett träd i mitten är belyst från motsatt håll. Ha en fin söndag!

#8 - Gammelsmurfen

Mycket snö är det...

#9 - Camilla - Bilder Av Livets Lust

mitten fotot ser magiskt ut....

så vackert!



Ha en skön söndag!

#10 - Axart

Trevligt att se bilder från Ume, du bor på motsatt håll från mig.

Fina bilder, och mittenbilden blir min favorit.



AX

#11 - LEna Norgren

Härligt och visst känns det som om det är hopp om varmare tider, idag just nu visar min termometer bara på 9,4 grader kallt...blia medandra ord!Nog är det möjligt med en räv runt knutarna på Ersboda när du har så nära till skogen.

#12 - Liw

Mittenbilden var väldigt fin, bra jobbat!



Men att era snöhögar är så små. här är det helt galet stora...

#13 - Solvarma Irene

Vilken tur att du inte åkte in till stan, då hade vi ju inte fått se dina vackra bilder, den mittersta är särskilt vacker.

#14 - Beppan

Gillar bilden på din kvartersskog!! Fina mönster som bildas av skuggorna...

#15 - Barnens Hjältar

Det är en trutunge från i somras tror jag, det tar nog ett år innan de får sina vuxenfärger :-)

#16 - Misswhatsit

Vackra foton av all snö och frost! Bild nummer två blir favoriten idag.

Ha en fin söndag!

#17 - Crea

Vilken vacker natur du har utanför fönstret och runt omkring dej! Spännande med djurspåren! Dom enda djuren som passerar utanför mej är hundar och katter! Hade jag sett en räv hade jag nog trillat baklänges! Ha det gott!

#18 - Miklos

Soligt och härligt trots snö. Underbart djup i bild nr 2 :)

#19 - Mia

Vacker triss!! Så mycket snö ni har där uppe (jag bor i ett klart snöfattigare Skåne ler).

#20 - AKO

Jag insåg efter andra titten på dina bilder att du ju bor i Umeå, som jag. :) Det fina med kallväder är att solen oftast tittar ut och det syns ju i dina dagens bilder. Tack för titten hos mig!

#21 - Jah Hollis

Vackert, men i verkligheten är jag rätt mätt på snö nu. Risken är, att vi får mer även i Skåne den här veckan.

#22 - jacglenphoto

Massa fin vinterkänsla i dessa - härlig triss.

#23 - Marie-Louise

Mycket fina bilder. Det är mycket snö nu på alla fototriss bilder :)

#24 - E-B

åh ljuva vinterbilder "hemifrån". kan riktigt känna den sköna skarpa kalla klara krispa luften i näsan... :-)