Barbro S

Somrigt
Efter förra veckans fantastiska inledning på sommaren är det nu mer normalt väder à la svensk sommar. Jag hämtade hem katterna i söndags då det blev lite svalare. Skator är långsinta. Jag vet  inte vad mina katter har gjort men så snart de visar sig börjar skatorna kraxa och flyga kring dem. Vad jag såg förra veckan innan vi flyttade ut var en skatunge som ramlat ner ur boet och bara kunde hoppa omkring på marken. Tusse hade säkert jagat eller retat den men den var helt oskadd, dödat den hade han inte.

Här spanar han uppåt vid mitt stenparti där just en växt brett ut sig alldeles för mycket. Visst är den fin men det är också de andra plantorna som den försöker tränga undan.

Skatorna är inte fullt lika arga på Desirée men å andra sidan är hon mer lättskrämd och...

..vill ha koll åt alla håll.

Här är en av de ettriga fåglarna. Det verkar vara tre som terrar mina katter.

Lite respekt har de för mig och tystnar när jag visar mig i närheten:).

Så vackert det blommar nu. På baksidan brer rödblära och smörblomma ut sig vid mina tre små stenpartier/rabatter.

Om jag hade en hel trädgård skulle jag nog låta en del av gräsmattan vara sommaräng för det är så fint med alla sommarblommor.

Denna lilla blå för mig helt okända blomma har vi också gott om. Är det någon som känner igen den och vet vad den heter?

Den är rejält förstorad som ni förstår, annars bara ca 5-7 mm i diameter.

Fin är också min grannes syrenbuske som först i år blommar rejält. Den hade bara fyra blomklasar ifjol och före det inga alls på flera år men nu lossnar det:).

Jag är hemma och tvättar flera maskiner, stryker och planerar bättre vad jag ska ha med till stugan nu när vi flyttar ut för en längre period. Förra veckan gick det så fort, jag bara kastade mig iväg när värmen kom så det var rätt stressigt.

Stress gillar jag inte, det har ni nog hört förut, för den bor i mig sen många år tillbaka och jag vill helst att den helt flyttar ut ur min kropp. Jag vet, lite stress är bara nyttigt men själv älskar jag lugnet och känslan av att hinna med min tillvaro. Jag står hellre ut med lite långtråkighet för det läker mina sår, tror jag. Lite men inte mycket för då måste jag hitta på olika aktiviteter så det blir roligt att leva igen. Balans är mottot, men sällan är man där:).

Som sagt, vi flyttar ut om några dagar och vet ni var jag finns är ni så välkomna att hälsa på. Jag kommer in till stan två gånger i veckan ungefär beroende på när de andra stugägarna vill ta stugan i besittning. Sen måste jag också sköta om blomstren inne och ute även här på Ersboda.