Barbro S

Gaudis Barcelona
Nu har det gått lite för lång tid sen resan för att jag riktigt ska känna inspirationen men bilder på Gaudi måste jag bara visa. Antoni Gaudi är själva orsaken till att jag länge velat besöka Barcelona. Antingen jag har läst om hans skapelser i någon tidning eller sett något program på TV så blev jag helt fascinerad av de märkliga byggnader han åstadkommit.

På söndagen råkade vi ut för det enda missödet och ett ganska litet sådant. Vi hade bestämt oss för att åka en bussrundtur och stod i kö på Placa Catalunya för att köpa biljett. Kön var lång och när det kom en guideklädd kvinna och sa att vi också kunde köpa biljetter på bussen så följde vi hennes råd.

Sen när vi skulle leta reda på busshållsplatsen visade det sig att vi handlat av ett konkurrerande bolag med inte alls lika bra turer som det vi planerat. För att få komma till Sagrada Familia skulle vi först vara tvungna att åka buss genom en alltför stor del av staden så vi valde helt enkelt att promenera dit.

I början av promenaden såg vi på andra sidan gatan detta läckra hus, Casa Batlló, som just Gaudi är arkitekt till.

Hela huset ser ut som en karamell, tycker jag, helt underbart härligt:). De nedre balkongerna påminner väldigt mycket om de masker som vissa soldater bar i Star Wars och eftersom huset är byggt 1904-06 vet vi vem som inspirerat.

Taket har fjäll som en drake och nästan böljar sig som dess svans. Grannhuset är också läckert och innehades av en chokladfabrikör läser jag i min lilla guidebok. Stadsdelen heter El Eixample och detta psykedeliska kvarter kallas Illa de la Discórdia vilket betyder Oenighetens kvarter. Kul va?

Ännu mer berömt är La Pedrera som jag fick kämpa med mina vänner för att få se. De ville till en tjurfäktningsarena istället. På lilla omvägen såg vi också husen ovan så det var det värt.

Man kunde stå i kö för att gå in i huset men det får bli nästa resa:). Även detta hus är fullt av roliga detaljer. Vad tycks om balkongerna?

Eller den mysko formen som sticker upp på taket? En mycket lekfullt skapande man, denna Gaudi. Tänk att släppa loss honom i Umeå så fick vi lite roliga hus i staden istället för de trista höghusklossar som nu är på gång. Ja, han dog ju redan 1926 men någon med liknande vilda idéer.

Sen gick vi och gick vi och ingen jättekatedral i sikte. Jag hade kollat kartan och det skulle bara vara att vandra raka vägen framåt men min kamrater litade tydligen inte helt på min kartkunskap så när det dök upp en liten skylt som visade att vi skulle vika av till höger så gjorde vi det och fick på så vis gå lite längre...:)!

Som belöning unnade vi oss ett cafébesök när vi nästan var framme. Mitt stora glas apelsinjuice smakade ljuvligt läskande gott.

Äntligen kom vi fram till La Sagrada Familia (den heliga familjen), den berömda ofullbordade katedralen som hållit på att byggas sen 1882 och ännu inte är klar vilket syns på byggställningarna.

Till höger ser ni också bussen vi sen åkte med till nästa sevärdhet. Byggnaden är svårfotograferad då den sträcker sig högt och breder ut sig över två kvarter men visst får ni lite känsla av dess grandiosa storhet?

Vi borde ha gått in har jag förstått så här efteråt då den är magnifik inuti men kön var lång och värmen och promenaden gjort oss trötta. Man får se denna korta resa som ett sätt att utforska Barcelona på ytan och sen åka dit igen med mera tid för djuplodning i alla fantastiska sevärdheter.

Många roliga torn fanns och här är några av de mer fruktiga:).

Det är förresten entréavgiften som bekostar det fortsatta byggandet. Nu har man försökt sig på att sätta ett slutdatum för byggandet, nämligen 2026 då det är 100 år sen Gaudi dog. Vi får se om det lyckas:).

Nu är det dags för lunch. Jag har bara värmt en Coop-pizza från frysen då jag haft fullt upp med att blogga:). Ha en trevlig helg!