Barbro S

Fototriss - Fönster

Innan jag cyklar ner till den sista Bondens Egen Marknad för i år kollar jag fototrissens tema för kommande vecka. Bilder på fönster vill  Helena ha så då får kameran följa med till staden. En Kvarkenmacka med strömming och ColeSlaw i mjukt tunnbröd måste man bara ha och lite minipizzor från Hagabröd men sen tar vi en liten promenad till Umeå Stadskyrka för att leta fina fönster.

Detta fönster på kyrkans fasad är det första jag ser som tilltalar mig.

Det kanske är ännu vackrare inifrån men det glömmer jag att leta efter. Istället ser jag detta lilla runda fönster direkt vi stiger in i entrén om man höjer blicken lite.

Fönstret är alltså runt men perspektivet förskjuts mot ovalt när man fotograferar underifrån.

Bilden på dessa änglafönster tas bakom koret. Nära står jag och tittar nästan rakt uppåt för att få med så mycket som möjligt.

Kameran trasslar och slår av sig själv ideligen och i kyrkan ska det strax hållas dop så jag nöjer mig med dessa bilder och går sen ut i den kyliga, men tidvis soliga höstdagen. Rödbetor, getost i aska och purjolök köper jag med mig hem samt ett härligt frukt/valnötsbröd från Nisses som redan efter första smakbiten blir en klar favorit:).

Fler bidrag på temat hittar ni hos Fototriss.

#1 - Mina burkar

Egentligen otroligt hur man byggde förr. Fina bilder! / Kajsa

#2 - Eva

Njöt minst lika mycket av din berättelse kring dina foton som själva fotona.

#3 - Gärdsmygen

Kyrkor innehåller så mycket konst och arkitektur! Gillar speciellt sista fönstret!

#4 - Tant otto

Kyrkfönster är då för vackra...riktiga konstverk..åh när solen skiner igenom sprider de ett så fint ljus.



Roligt att gå på höstmarknad...än roligare att ha med sig lite hem...getost som ligger i aska undrar varför den ligger i aska bara?

#5 - cat

Jättevackra kyrkfönster!

#6 - SoF

Tack Barbro för besök och vänlig kommentar om mitt buss-fototriss-bidrag! :)



När man tittar på glaskonsten i olika kyrkofönster, så blir man ju helt fascinerad av både det vackra, och det enorma arbetet bakom.



Vänliga hälsningar.

#7 - Nett

Så vackra bilder, har inte sett kyrkan irl så det var kul att få se bilderna. Gillar verkligen utformningen på fönstret på bild 1 :)

#8 - Lena o Tommy

Jättevackra fönster!

#9 - Per-Anders

Vackra fönster!

#10 - Cecilia Artista

Gillar ditt andra fönster bäst! Enkelt och fint.



Visst är det mysigt med Bondens marknad. Vi har den också på ett par ställen runt där jag bor. Rödbetor, fin getost och gott bröd. Jag tackar jag! Smakade säkert underbart!

#11 - Åke Blomqvist

Härliga fönster med fint tema :)

#12 - Ma

Jättetjusiga kyrkfönster. Fin triss...

#13 - KajsaLisa

Färgat glas är bara så himla vackert. Fina bilder.

#14 - KajsaLisa

Färgat glas är bara så himla vackert. Fina bilder.

#15 - Anonym

Kyrka har verkligen vackra fönster, jag hade också tänkt att fota kyrkans fönster men batterierna gav upp så jag fick tänka om.....de är nästan vackrare från insidan!

#16 - Jah Hollis

Snygga och färgstarka bilder du fick från kyrkan trots trassel med kameran.