Barbro S

Radiopremiär
Nu har jag pratat i radio också för första gången. Det var Lena och jag från Umegänget som intervjuades i radio P4 Västerbotten om hur det är att skaffa vänner när man blir äldre. Vi kom till radiohuset redan fem i åtta, möttes av en entusiastisk receptionist som tyckte det var jättesvårt att skaffa nya vänner på äldre dar, men hon hörde verkligen inte till vår åldersgrupp, de äldre:).

Vi fick hänga av oss ytterkläderna och sätta oss att vänta i en soffgrupp. Där fanns också en varmdrycksautomat så vi försedde oss med lite stimulantia. Jag tog choklad med grädde.

8.10 var det sagt att vi skulle börja och vän av ordning som jag är blev jag lite nervös när klockan tickade på, men så insåg jag att det definitivt inte var mitt ansvar. Ändå rusade jag iväg till receptionisten som nu var utbytt och där blev jag lugnad. Micke och Emelie heter programledarna för P4 morgon och snart kom de och hämtade oss.

Vi fick varsin skumgummiklädd platt mikrofon tätt framför våra respektive munnar och när musiken klingat ut tändes en glasstav som lyste grönt att det nu var okej att prata. Sen gick det av bara farten, de frågade och jag och Lena hjälptes åt att svara. Jag tycker att vi samarbetade bra och det bara flöt på. Lisa Miskowskys fina låt "Why start a fire" spelades i mitten och sen samtalade vi en stund till.

Det gick jättefort och efteråt var jag lite frustrerad för jag tyckte inte vi fått göra tillräckligt med reklam för Umegänget, vår vänskapsklubb för alla från 40 och uppåt (den äldsta är idag ca 68), men var ändå nöjd med det mesta. Tyckte Lena pratade mycket bättre än jag.

Men idag har jag hittat igen intervjun i Lyssnararkivet på SR.se/P4 Västerbotten och då måste jag säga att vi visst lyckades göra lite reklam. Oj, hann vi verkligen säga så mycket? Jag tyckte det bara sa svisch så var intervjun färdig. Där ser man:). Så nu är jag nöjd med min insats också trots lite mörk morgonröst.

Om ni vill lyssna på oss så klicka på länken ovan. Intervjun kommer ca 8.14, före är det nyheter och sport samt en låt.

Jag har faktiskt pratat i radio en gång tidigare i mitt liv, nämligen när jag som personalchef på Blå Aveny-koncernen skulle hjälpa husfruarna att rekrytera städerskor till hotellen. Det var 1989 tror jag och jag ringde in till ett program och fick radioannonsera efter personal. Nervöst var det. Nog är jag lugnare idag:).

Det här är nog det första blogginlägget jag har utan en enda bild, men så handlar det ju om radio också:). Tror ni inte att de ville fotografera oss efter intervjun? Och jag som inte ens tvättat håret! De skulle ha bilden till sin hemsida, sa fotografen/receptionisten, men den såg jag inte nu så vi kanske slipper figurera där.
#1 - Marie

Nu har jag lyssnat och tycker ni gjorde ett väldigt lugnt och bra intryck. Hoppas det är många som blir intresserade av att gå med, jag skulle ha blivit det iaf (om jag nu inte redan varit med menar jag). Vi ses/Marie