Barbro S

Vintervår
Vårvinter är ju en fin tid men  imorse och ännu är det verkligen stora mängder vintersnö som döljer alla vårtecken och hämmar eventuella spirande vårkänslor.

Inte bara katterna känner sig uppgivna inför det nygamla vinterlandskapet.

Vi trodde verkligen inte att vi skulle få se detta igen redan...! Apriloväder är inget ovanligt men att det brassar på så mycket snö hela kvällen och natten är ovanligt. Dessutom när det är en halv minusgrad också som gör att snön stannar kvar.

Så här såg det ut när jag öppnade dörren i morse. Ca 1,5 dm snö har fallit, se bordet till höger.

Går man ut till brevlådan för att hämta tidningen syns ännu lite mer. Nu är det bortplogat och tinat men då var vägarna orörda.

Under dagen har det virvlat olika sorters snöflingor flera gånger, till och med haglat. Det gör så än fast solen också visar sig emellanåt.

I denna lilla pöl som här är isbana simmade en kväll en gräsand omkring till min Tusses stora glädje.

Han ville inte alls gå in fast matte ropade och ropade. Till slut tappade han intresset för denna alltför stora fågel och kom springande uppför trappan. Jag undrar om det var en sådan han jagat när han häromkvällen kom in fullständigt dyblöt från topp till tå? Fyra handdukar blev blöta innan Tusse blev någorlunda torr:).

Jag har förresten varit hos veterinären idag då jag tyckt att han varit ovanligt slö denna vårvinter. Det kanske inte låter så när jag beskriver hans eskapader men jag har upplevt att han sovit mycket mer än tidigare på dagarna. Lite andra småbesvär också gjorde att jag beställde en hälsoundersökning.

Ett blodprov togs bara för att vara helt säker, men veterinären tyckte han verkade helt okej, kanske lite fetma över buken. 6,2 kg väger han och jämfört med några av katterna på utställningen i lördags är det nog inte så mycket. En Maine Coon kunde väga upp till tio kg.

I alla fall sa veterinären, en ung kvinna, att han möjligtvis kunde lida av en nog så svår sjukdom, nämligen "orolig-matte-sjukan". Aj då:)!

Nog med snö nu fast de lovat en omgång till på lördag. Mer bilder från soliga Italien utlovas snart. Ikväll ska vi på studiebesök på Posten med Umegänget. På måndagmorgon i P4 radio ska förresten två av oss berätta mer om vår förening.