Barbro S

Grössjön
Ute vräker regnet ner och jag har precis diskat bort gårdagens bak- och matdisk, katterna sover äntligen (Tusse har rusat ut och in många gånger innan han riktigt begrep att det faktiskt inte är uteväder) så då kan det vara skönt med en bloggstund. I torsdags åkte jag och en väninna till Grössjön för lite kombinerat fågelskådning och bärplockning eller ja, bara för att det är skönt med en utflykt i naturen.
Vädret var växlande men vi slapp i alla fall regn. Fågelrikt var det inte direkt men ganska snart fick vi syn på mor svan med grå barnet svan.
De skyndade sig iväg från vår närhet till pappa svan som fanns på andra sidan sjön medan vi i lugn och ro plockade fram vår medhavda lunch med matig smörgås. Lite senare fick vi se en ensam fågel simma långt ut, storlommen med sin vackra profil.
Ni kan ana den till vänster på bilden. Vi gick till fågeltornet och riggade upp tubkikaren. Det rörde sig något stort och grått långt bort på andra sidan vattnet. Det visade sig vara familjen trana, även de med en helgrå unge. Alla tre betade bland strandgräset med sina långa halsar nedstuckna och vi fick bara njuta av dem uppsträckta korta stunder. De var också alltför långt bort för att göra sig på bild. 
 
Ner på marken igen och börja leta skogens blå guld.
Först såg man bara enstaka bär men när man väl hukat/böjt sig ner uppenbarade sig blåbären i massor, stora och fina. Några få smakade lite vattnigt för säsongen börjar väl närma sig sitt slut men de flesta var fortfarande väldigt goda och söta. Tre små gula kantareller fann vi också vid stigen, men lät dem stå kvar. Någon annan hade redan funnit dem men liksom vi tyckt att de var för små för att plockas och istället lagt en stor bit mjuk mossa över dem. Kanske för att dölja dem för ivriga plockare men nog syntes de ändå:).
 
Jag är rik för jag har ännu kvar av fjolårets skörd av både gula och trattkantareller. Vad gäller de sistnämnda får jag nästan kämpa för att de ska ta slut så jag ger gärna bort litegrann då och då till vänner som mer än gärna äter dem till vilt. Eftersom jag inte äter kött så blir det inte så ofta att jag gör trattkantarellsås, hellre soppa eller stuvning.
 
Lite om helgens surströmmingsfest kommer senare och kanske också om söndagens arkeologiska utflykt. Hoppas det regnar färdigt idag så resten av veckan blir fin till orientering, golf och stugbesök. I morgon kommer förresten min kära kusin på besök från Örnsköldsvik. Det var såå länge sen vi sågs.