Barbro S

Blomklart!
Halva dagen har jag ägnat åt att plantera om mina krukväxter. Jag njöt när jag bar den sista krukan till sin fönsterplats. Denna däremot omplanterades inte och har nu vissnat, men så hör de också julen till och den är ju slut för längesen:).

Jag försökte en gång spara löken i skåpet under diskbänken och sen följa instruktioner hur man skulle få amaryllisen att blomma igen, men lyckades inte. Mycket jobb, inget resultat! Så nu kastar jag dem när de vissnat ner eller... kanske jag ska gräva ned löken i trädgården och se om något händer?

I en blommas jord, en fredskalla, rörde sig något, en pytteliten mask, nej tre pyttesmå rackare. De var mindre än en millimeter tjocka och ca en cm lång. Helt ofarliga tills jag fick för mig att se på en i förstoringsglas. Åääh, det var väl onödigt, tyckte jag sen. Det blev till att diska kruka och fat extra mycket och byta så mycket av jorden som möjligt.

Tusse hoppade först upp på bordet, han brukar gilla att vara med när jag håller på med växterna men sen tappade han intresset och slocknade så sött.

Myspys när han lägger tassen över ögonen. Jag ljuger lite för inte hade jag tid att fotografera katter när växtplanteringen tog all min tid. Jag har också sopat upp all utspilld jord och torkat golven så nu är jag riktigt nöjd med dagens insats.

Tyvärr så kom jag precis på att jag glömt pelargonerna som jag vinterförvarar i föreningens kulturbibliotek (inte bara jag som ställer växter där) som håller en lagom sval temperatur. Men de får vänta några dagar till för i helgen ska jag umgås istället.

En kattbild till, lilla Desirée som inte gillar att bli väckt, ser det ut som.

Gosiga är de, mina kära katter, och ikväll har vi hunnit vara ute och rusa litegrann bland snöflingorna. Jag rusade inte så mycket:) utan drog lite snö från entrén med snöskoveln. Jämfört med förra helgen är detta ett mycket lindrigt snöfall.

I morgon ska vi i Umegänget till Holmsund och bl.a. fika på Nisses Konditori. Det är där de har så goda semlor som bara smälter i munnen. Jag fick ingen semla på fettisdagen så jag ska unna mig en i morgon istället, tror jag. I fjol var jag däremot där på rätt dag, klicka här om ni vill se bilder från den dagens upplevelser.

Och på söndag är jag bjuden på födelsedagskalas. Det ska bli riktigt roligt att träffa sina släktingar igen. Jag hoppas ni också får en lika trevlig helg.