Barbro S

Skidutflykt
Min systerdotter kom på besök i helgen från Uppsala där hon nu bor, fast besluten att åka skidor. Då det har tinat massor den senaste tiden var jag väldigt tveksam men vi kom överens om att hon skulle åka och jag skulle promenera på Nydala där det finns ett konstsnöspår. Just när vi kom dit skulle en skidtävling gå av stapeln mellan Umeva och Umeå Energi. Vi lät dem åka och sen gled min systerdotter iväg på sina nyinköpta skidor.

Så här såg det ut när hon kom tillbaka ca 45 min senare.

Söta, färgglada småttingar lyser i upp när mörkklädd A kommer nerför backen.

Här ligger hon först jagad av flera snabba åkare.

Men, men ... hon blir omkörd!!

Stor aktivitet och spänning för mig som väntar med lilla kameran i högsta hugg:).

Så i mål efter 5 km, relativt lätta enligt henne så jag kanske hade klarat av att följa med.

Istället strosade jag lugnt på vägen runt sjön där jag mötte många hundar med sina ägare och andra promenerande. Än dröjer det innan Nydalabadet kan välkomna besökare som synes även om grindarna redan är öppnade.

Ett utflöde i början av sjön håller isen borta. Undrar hur rent det är? Jag såg nämligen lite äckligt skum i vattnet.

Dagen var ganska grå men vi slapp i alla fall regnet. Precis när jag senare släppte av systerdottern vid sin bostad började det droppa så smått. Vi hade tur:)!

En utsiktsbild till.

Om vi istället tittar till höger ser vi det relativt nybyggda området Mariestrand med fin utsikt över sjön och friluftsområdet.

Vad som inte syns är Kolbäcksvägen mellan husen och naturen. Den håller på att byggas om till E4:a där all tung trafik m.m. ska passera. Hur kul blir det att bo där då, undrar jag? Men jag tror att det redan var planerat när området byggdes så de som bor där vet o visste.

Efter promenad resp skidåkning gick vi till en av de många rastplatserna som finns runt sjön och njöt av utsikt, gott saffranste och matiga mackor som moster (jag) gjort. Här är min kära systerdotter så glad efter att ha fått sin skidtur.

Själv blev det bara en gång på skidor för mig i år, en runda på 3,2 km-spåret på Gammlia. Nu längtar jag istället till våren och Gardasjön:).