Barbro S

Sorkbesvär
Tidigare i vår har jag flera gånger läst om ugglor som sökt sig in till stan och kommit väldigt nära människor utan att fly. Ornitologerna har förklarat det med att det varit brist på föda, alltså sorkbrist.

Det gäller inte på Ersboda där jag bor. På två dygn har mina katter kommit med fyra stora sorkar. Den första hade jag turen att hinna stoppa Tusse med utomhus. Jag berömde honom men sa  att han inte skulle komma in med den. Det gick bra. Då, men inte sen!

Dagen efter fann jag en på balkongen vilket inte är så farligt men också en vid kökssoffans ben, båda döda som tur var. Då blev det till att torka golv. Idag fann jag en på köksmattan under bordet. Iiisch!!

Vi har ganska nyss haft den mattan på kemtvätt så jag tog nu såpa och massor av vatten för att få bort lilla blodfläcken, men kul känns det inte. Duktiga jägare är de men jag vill inte ha bytet inomhus. Jag blir också lite rädd för att få sorkfeber. I helgen fick jag en jobbig infektion och jag är inte helt bra än, men nästan. Vill inte bli sjuk igen ju:(.

Den första maj var jag på stugan med en väninna. Vi satt i solen vid härbret, fikade och mådde gott. Då kom denna söta kisse på besök. Den har jag aldrig sett förut men kelig var den.

Det var massor av snö kvar på marken och isen låg kvar på sjön. Allt är väldigt sent i år, tyvärr.

Man längtar ju efter att få börja med stugsäsongen, kratta och fixa och dona i lugn takt medan vårsolen värmer och fåglarna kvittrar:).

Gårdagens fågelskådning till Stora Tuvan lockade hela 34 deltagare plus ornitolog och länsstyrelserepresentant. Vi fick bl.a se en fiskgjuse fånga en fisk och sakta flyga iväg med den silverglittrande fångsten i kvällssolen. Vackert!

Jag och L stannade kvar lite längre och när vi kom till bilen såg vi pälsklädda simmare, gissade först på bäver och blev så ivriga. Jag har aldrig sett en sådan i verkliga livet, bara i kikare på jättelångt avstånd. Inte nu heller visade det sig för när den kom närmare såg vi att det var en bisamråtta. Det är kul att få se en sån också:).

Och när jag gick de sista stegen mot min egen ingång här på Ersboda prasslade det till i en rabatt. Då var det kotte, alltså igelkotten, som vaknat ur sin dvala och var ute på kvällspromenad. Lite smått och gott i veckan som varit alltså, den som började med våreld och fin körsång vid Ersängsskolan med vännen vid min sida.

I morgon är jag bjuden på fest i hans logeförening. Det ska bli spännande:)!

Jag önskar er alla en trevlig helg.