Barbro S

Fototriss - Portar/dörrar
Ett tema som fascinerar många är ämnet för veckans fototriss, nämligen portar och dörrar. Min första reaktion var tyvärr negativ. Jag minns inte att jag har fotograferat något sådant den senaste tiden och idag fanns ingen tid att ta nya bilder. Så fel jag hade visade det sig när jag granskade fotografierna från Italien.
 
Mina tre foton kommer följaktligen från Verona. Den första porten är bara delvis öppen, inte så välkomnande men ändå lockande att gå in på Museo Lapidario Maffeiano. Maffiamuséet är min alldeles egen översättning:).
Men nej, dit in gick vi inte då det var arla morgon i staden Verona och vi ville bara strosa runt och känna in stämningen. Sen gick tiden så fort att vi inte hann med.
 
En riktig lejonport fann vi senare. Verona ligger i området Veneto och lejonsymbolen med vingar och en uppslagen bok kallat Markuslejonet finns på många platser i regionen.
Pampigt, eller hur?
 
Veronas Arena är äldre än Roms Colosseum och används till olika konserter och teaterföreställningar än idag. Därför blir denna vackra port delvis förstörd av modernitetens symboler men vi får försöka föreställa oss 100-talet f Kr. och bortse från fotograferande turister, strålkastare och nödutgångskylt.
Det blir mitt bidrag till veckans fototriss. Fler bidrag finner ni här.
#1 - Lotta

Maffigt värre :-)

#2 - Anna ..smyger in..

Oj du Italien har verkligen allt..mäktiga portar ..ja massor av makalösa fotoobjekt. Din triss gör mig varm i hjärtat.

#3 - Hanna

Oj så pampigt och vackert! Sista bilden gillar jag extra mycket, härliga draperier :0)

#4 - Kaxi

Vilka entréer! Höga grindar och tjock sammet. Snyggt!

#5 - cat

Verkligen pampiga portar alla tre!

#6 - Ninni

Vilka otroligt vackra dörrar/portar...snygg tolkning...=)

Kram Ninni

#7 - Tomtan

En fin triss!!!! Va välkomnande den sista porten såg ut!

#8 - Steffe och Ingrid

Läckra bilder, speciellt den sista med sitt röda draperi.

#9 - Marit Johansson

Pampiga ingångar alla tre, tycker bäst om din översta bild, snyggt!

#10 - Karoleen

Den första bilden är väldigt inbjudande och fin. Där skulle jag inte tacka nej till att gå in =)

#11 - Jessica Högberg

Ha ha, visst hade du fina dörrar!!