Barbro S

Fototriss - Skyltar
Helena som håller i utmaningen Fototriss ger oss denna vecka temat Skyltar. Det är ett tema hon gillar så vi har haft det några gånger förut. Idag har jag varit upptagen med skrivande för hands så jag tittar i mitt arkiv. Dessa tre skyltar fotograferade jag när jag letade byggnader för en fototriss några veckor sen.
 
Först ut är Sagateatern som för mig sen ungdomstiden varit Sagabiografen med röda sammetssäten och mysiga godisbutiken Frukthörnan mittemot. För ett antal år sen (vad fort man glömmer tid) lades biografen ned men fick leva vidare som teater.
Ute på Umeälven står denna flotte med skyltande segel ännu stadigt förankrad i isen, men snart så..
Det är Lions som varje år placerar ut en flotte mitt på älven för att människor ska gissa när älven blir isfri så att flotten kan passera under Kyrkbron. Gissa Uman river ( på svenska, inte river på engelska:)) heter tävlingen som tjänar in pengar via Lions till behövande.
 
Min tredje skylt hittade jag på entrén till Televerkets gamla byggnad som jag i byggnadstrissen visade baksidan på. Här står att huset byggdes av Riksbanken så jag undrar om också de huserat här?
Fler bidrag på temat "Skyltar" hitta ni hos Fototriss.
#1 - Linnéa

Tänk att det finns så mycket skyltar. Intressant det där med flotten o Lions!

Ha en bra vecka!

#2 - Violen på Brandholmen

Så kul att få se en gammal biograf! Idén med flotten är smart och angagerande! Fint trissat!

#3 - TantkalleT

Tänk så roligt att se Umeå-skyltar och le igenkännande till dina fina bilder :D

#4 - Jah Hollis

Det var en brokig samling skyltar i din triss. En Saga-bio hade vi i Oskarshamn, där jag växte upp, också.

#5 - Misswhatsit

Fina skyltar från Umeå! En härlig triss:)

#6 - Kerstins foto

Välbekanta skyltar för mig med och den med riksbanken har jag också fotat.
Fina bilder till temat. :)

#7 - Anneli - A'la Foto

Härliga bilder fint tolkat!

Ha en skön söndag!

#8 - Maria Lundmark Hällsten

Ahhh, en till umebo, vad kul :) Sagabion kommer man ju ihåg och frukthörnan, som då, upplevdes lite exotiskt, med sina godsaker och annorlunda grejer att titta på. Fin triss!

#9 - Anna-Lena

Finfint.
Det blir lite nostalgi med den översta...

#10 - Anna Filipendula Rudbeckia

Eleganta skyltar med riksbanken som kronan på verket :)

#11 - Ninni

Snygg tolkning av veckans TRISS....=)

Kram Ninni

#12 - Matfarbron

Tänk vad roligt att en gammal biograf blir en teatersalong i stället för en kafé eller krog. Kul med båten.

#13 - Carita Liljendahl

Bilden och idén med flotten var kul!

#14 - Freja

Härliga skyltar du hittat! Gillar flotten, kul idé!

#15 - Elisabeth

Fina bilder på skyltar =)