Barbro S

Puerto Mogan
Vår sista semesterdag tog vi bussen över bergen till Puerto de Mogán, som enligt reklamen kallas Gran Canarias Venedig. I resekatalogen hade jag fastnat för den orten och ville boka resan dit, men vännen ville inte och det är jag tacksam för idag. En dag räckte. Inget fel på den dagen men en hel vecka hade jag nog inte stått ut. Vi hann bara kliva av bussen så sköljde marknadsstånden över oss i mängd. Jag hade turen att finna ett fint smycke i musselskal redan i början, men snabbt blev jag less för de slutade aldrig. Vi gick och gick och gick bland alla varor som bjöds ut till oss turister. 
 
Det pratades om en gammal stadsdel men den fann vi aldrig, eller så kanske vi redan var där utan att veta om det :). Till slut kom där en strandservering så vi fick slå oss ned och svalka med lite färskpressad apelsinjuice eller annan lika läskande dryck. Så här såg Puerto Mogans strand ut därifrån.
Det ser väl hyfsat trevligt ut men ack så trångt, bara en liten trekant till strand jämfört med den kilometerlånga vid Playa del Ingles.
 
Deras marina är fin men det är väl alltid marinor?
Här är de små fiskebåtarna till skillnad från de större, mer lyxiga båtarna nedan.
Visst är det vackert och det var inga problem att finna sådana vyer, men åt andra hållet såg vi bara marknadsstånd ända ut på piren.
 
Fiskerestaurangerna var berömda för sin goda mat, enligt guideboken, så vi valde en där det var fullt :). Efter en stunds väntan blev det äntligen ett bord ledigt på baksidan. Snabbt slog vi oss ned och lika snabbt kom det bröd och tre kalla såser på bordet.
Det var röd och grön mojosås samt aioli, den vita. Jättegoda att doppa brödet i. Jag kommer inte ihåg vad fiskrätten hette som vi beställde, men den skulle innehålla lite av varje, fisk och skaldjur.
Inte var den direkt vacker men mycket var det med vanlig kokt potatis till. Skålen var superhet så det lät "frääs" när vännens finger nuddade vid den.
 
Jätteräkor inlindade i vit fisk, kanske flundra, med rökt lax i mitten samt några musslor därtill. Jätteräkor ska man ju inte äta då de förstör miljön när de odlas, har jag läst. Jag upplevde att alla räkor där nere var jättestora så det var inte lätt att välja bort dem. Kanske de har egna som inte förstör för miljön. Man kan ju alltid hoppas :)
 
Färsk fisk var ett signum för restaurangen, nära låg fiskebåtarna och disken där de förvarades i is.
När vi mätta och belåtna gick vidare hittade vi faktiskt en mysigare del av Puerto Mogan, där jag gärna hade suttit ned en stund, men då var det lite för sent.
 
På stora ö-turen träffade jag ett norsk par som bodde i Puerto Rico. Dem stötte jag på nu igen och de berättade att det var så "koscheli" att åka buss en väg och färja tillbaka. 
Jag undrar hur det skulle vara med genomskinlig glasbotten, säkert läckert men också lite läbbigt, tror jag:)?
.