Barbro S

Skidtur igen
Jag hade förberett ett inlägg om ökenvandring i Mas Palomas men så kom jag på att jag glömt förra veckans skidutflykt med väninnorna. Snart kommer jag inte att vilja se snöbilder mer, åtminstone inte på ett halvår, så det är väl bäst att börja med det aktuellaste inlägget.
 
Jag och Sofie åkte till Bräntberget för att åka längdskidor ute på Mariehemsängarna. Slalombacken var i jättefint skick men endast en skoter kämpade sig uppför. Själv gav jag mina slalomskidor till returmarknaden för 7 år sen.
'
Längst ner i backen hade samlats ett större sällskap med funktionshindrade och deras assistenter. De körde sen om oss där vi skidade långsamt åtskilliga gånger på skoter med släp. De såg så lyckliga ut när de svepte runt i spåren. En härlig vårvinterdag den 11 april 2013 för oss daglediga.
Första backen var benen så darriga fast jag yogar varje vecka för att stärka muskler och balans, men sen gick det bra då det mest var flacka ängar, endast små kullar att glida nerför. Nästan! 
 
Senare anslöt sig ytterligare en väninna som bor nära. Här kommer A med betydligt bättre kondition kämpande uppför seg backe.
Vi andra bilburna hade lämnat våra ryggsäckar i bilen. A fick uppgiften att föreviga oss två damer som inte så ofta står på skidor.
Bilden är tagen med Sofies mobil. Jag ser så lång ut men många centimeter är det inte som skiljer oss åt egentligen, måste varit lite lutning.
 
Vi åkte två varv, A minst tre, men stannade lite då och då. Här är det gräsänder vid lilla bäcken som lockar vår uppmärksamhet.
Ibland har de grönt huvud men här är det vackert blålila. Någon mat hade vi tyvärr inte med oss till dem.
 
En till paus måste man ju också ha, om inte så för att äta en apelsin i sol och snö.
Apelsinen håller jag i :). Det var verkligen jätteskönt ute men efter två varv ville benen inte mer så vi återvände till Bräntbergsbacken där det nu var lite mer aktivitet.
Utflykten avslutades med fika och intressant prat om allt möjligt vid raststugorna där vi placerade oss så vi fick så mycket sol som möjligt på ansikten och händer, de enda kroppsdelar som inte var täckta av kläder.
 
I veckan börjar fågelskådningen men tyvärr har de lovat regn på torsdagkväll när första samlingen äger rum. Hoppas de har fel! Det blir en liten promenad till älven idag i alla fall där jag tror det ska finnas lite sjöfågel att skåda medan vi fikar vår medhavda lunch.
 
Ha en fortsatt skön vecka!