Barbro S

Kusinbesök m.m.
Förra måndagen flyttade jag hem från stugan med mina katter men snart flyttar jag tillbaka för några dagars stugvistelse till. Det har ändå varit skönt att vara hemma. Jag har hunnit med att göra finare i rabatterna, byta ut lite hängiga blomster mot fräschare astrar, kryss m.m., klippa ned vissna perenner och plocka en massa bär som växer runt husen.
 
Bilderna är alla från stugan som jag inte hunnit visa tidigare och har ingen direkt koppling till texten.
Njutarkisse som sträcker ut sig maximalt :).
 
Själv har jag en stor svartvinbärsbuske som tyvärr någon annan länsat det mesta på i år samt en lite mindre rödvinbärsbuske som än har bär kvar. Som tur är växer det svartvinbär vilt bland hallonris, rallarrosor och annat ogräs. De bären hann jag plocka så jag är nöjd. Vilda hallon har det varit massor av men nu har de sinat märkte jag igår när jag tog en runda.
Varför inte sova med huvudet upp och ned?
 
Inomhus har jag väl också hunnit med att pyssla en del, plocka undan åtminstone men städat har det inte blivit av då vädret har varit riktigt hyfsat. Det är också skönt att kunna göra ärenden lätt, bara ta cykeln till affärerna här på Ersboda där det finns det mesta. Stadens centrum har jag inte behövt besöka alls sen jag kom hem.
Slemmig men rolig gulsvamp som bara poppar upp och sen sakta bleknar bort. Pysselkrage tror jag blomman heter men är inte helt säker.
 
Under Noliaveckan fick jag ett samtal från kusinen som spontant kom och hälsade på mig ute i stugan. Så jätteroligt att träffas igen. Det var nog ett år sen sist. De flesta av mina kusiner är betydligt äldre då jag som ni säkert vet är sladdbarn med syskon 10, 13 och 15,5 år äldre, men I är faktiskt bara ett halvår yngre och vi har umgåtts sen vi var barn.
Efter varma utställninghallar på Nolia lockade ett dopp i vår lilla sjö. I är en duktig simmare och jag fick äntligen sällskap att simma lite längre ut. De flesta av mina vänner är tyvärr badkrukor eller sådana som doppar sig, skriker sååå kallt och snabbt stiger upp ur vattnet. Man måste ju genomlida några sekunders kyla innan kroppen anpassar sig och det blir riktigt skönt att vara i vattnet, men alla ger det inte en chans.
Så det var så roligt att få simma med kära kusinen min som numera bor i Örnsköldsvik. Förr i Tegsnäset där min mamma härstammar ifrån, faktiskt samma gård som I och hennes tre syskon är uppväxta i.
 
Alla besökare vill mata änderna, så också I.
Matjesill, färsk potatis från egen pallkrageodling och gräddfil med gräslök är alltid gott och så enkelt att bjuda på. Förr sa de på reklamen att man alltid skulle ha ost och kex hemma, men nu har jag också lagt till matjesill, ätminstone sommartid :).
 
Idag har jag bakat men det gick inte så bra. Jag satte äggklockan på 35 minuter men glömde tydligen trycka på den så när det började lukta lite bränt tog jag raskt ut formen med lätt svärtade jordnötsbrownies. Nu har jag skrapat och skrapat men inte gick det att få bort helt. De smakar okej men är alldeles för hårda.Typiskt!
Vackra näckrosen i oroligt vatten.
 
Jag började ju med kattbilder så jag avslutar med detsamma.
Men nu är det min andra katt, lilla Desirée, som solar vid min sockerärtsodling.
 
Det blev ganska många ärtskidor att stoppa i munnen ett tag men nu verkar det ha stannat av. Jag har ju inte så mycket jord åt dem så kanske skörden blir begränsad.
Sola på go'varma stenar och rulla runt gillar hon, lillflickan min.
 
En häftig blåmolnsregnskur har vi haft idag och det är väl risk för fler som det ser ut. Så nu ska jag passa på att cykla till Biltema medan det är uppehåll. Jag önskar er en skön sensommarvecka!