Barbro S

Solupp- och nedgång
Hihi, trycker man enter efter att ha skrivit rubriken så publiceras inlägget och det var inte riktigt meningen. Lite mer än rubrik hade jag minsann tänkt bjuda på. Jag är hemma en natt igen, den tredje sen jag flyttade ut till stugan den 7juni. Jag känner verkligen att stugan är riktigt hemma nu. Men snart, snart tyvärr, är boendesäsongen över.
 
Det är vackert på natten när katterna vill ut och solen vill upp.
Klockan är nästan fyra och vänder jag mig till höger vid samma tid ser det ut så här över sjön.
Just då gör det ingenting att natten numera är mörk några timmar för då sover jag ändå. Sjön gör tomten så mycket ljusare märker jag när jag jämför med här hemma där mörkret är mycket mer kompakt. Ändå har de nu kalhuggit halva skogen för kommande bygge av äldreboende. Jag ser inte bara skog längre utan ett fult beige höghus översta våningar visar sig över de träd som ännu är kvar.
 
Tillbaka till stugan där det igår kväll var detta himmelska ljus över sjön när solen skulle gå och lägga sig vid halv tio-tiden.
Fint, eller hur? Här anas bara näckrosen som en skugga bland det nattligt rosa, men så här vacker är den i dagsljus om än mulet, tillsammans med några av änderna.
Två knoppar är på gång också vilket gläder. Nu har jag plockat tomten nästan ren på blåbär (nej, det går inte om man som jag plockar bara för hands, men de som är kvar är så små) och tagit en liten cykeltur till en skog i närheten för att fylla på ännu lite fler blå bär i frysen.
 
Här på Ersboda lockar hallonen och ca 6 dl blev det nu på morgonen innan jag satte mig här. Mer finns men jag ska hinna rensa dem innan jag och min systerdotter ger oss iväg på någon utflykt. Hoppas det blir ett dopp i Kullasjön också för där är ännu varmt i vattnet fast lufttemperaturen sjunkit, speciellt nu när vita moln täcker för solvärmen. Jag badade igår eftermiddag och det var absolut ljuvligt skönt att simma i det ljumma vattnet så jag ville nästan inte stiga upp därifrån :).
 
Ha en trevlig helg!