Barbro S

Skoj med UMeGänget
I lördags var det utflykt på programmet för singel/vänskapsklubben som jag är med i. Vi var bjudna till H:s stuga i Murningsgrundet och dagen bjöd på sol och behagliga vindar. Lite oroväckande var det när jag kom från min stuga in till Ersboda, blåsigt och betydligt svalare än vid lilla sjön. Då gissade jag att det skulle vara ännu kyligare vid havet men så blev det inte utan vi fick njuta av en fin dag.
 
Vacker utsikt från skyddad tomt.
Det första vi ser är knölsvanar med dunvita och dungrå ungar glida förbi på vattnet.
Så små svanungar har jag aldrig sett tidigare och aldrig helvita.
Förstorar dem åt er fast det blir lite sämre skärpa. Annars var fågellivet magert, enstaka måsar och tärnor, en skarv långt, långt bort. Fast jag hade tubkikaren med såg jag den inte skarpt.
 
Vi bjöds på jättegod grönsakssoppa med bröd och ost, vi åtta som var där. Ett långbord var fint sommardukat åt oss. Efter det fick vi smaka rulltårta med vispgrädde och ljuvliga drömmar som M bakat. Samtalet flyter alltid lätt i vårt gäng, en liten tystnad är heller inget problem, för alltid är det någon som snart hittar ett nytt samtalsämne. Medan vi satt där mätta och belåtna landade en vacker hästbroms på min hand.
Kolla vilka häftiga ögon den har ! Och så snällt att sitta kvar (utan att sticka mig) så jag kunde ta bilden:).
 
Jag hade baddräkten med men gick först ut för att känna på vattnet och det var riktigt varmt, men så långgrunt och ganska snabbt kom vattenväxter och gjorde botten halkig. Jag avstod och badar hellre i Kulla där man kan simma i klart, rent vatten ganska direkt. Man kan gå i tills vattnet når till midjan ungefär innan botten blir äcklig och då är det lämpligt att simma ut.
 
Vår värd är också amatörkonstnär och visade sina tavlor mot stugväggen.
Jag blir alltid sugen att måla när jag ser andras tavlor men det blir bara inte numera, inser jag. Min kreativitet har nog sinat på det området. H är i alla fall aktiv och målar nytt eftersom. Spännande att se alla olika motiv, en fin utställning var det.
 
Sen var det lekdags och här tränar M innan själva tävlingen börjar.
Svårt var det så tävlingsledaren gav oss ännu kortare avstånd och nu börjar vår individuella, tredelade tävling..
med Mi som försöker luta sig så nära som möjligt innan hon kastar sina ringar.
 
Olika stilar har vi. Här är det G som hivar iväg en vit ring.
Jag lyckades få några poäng i alla fall på de tre försök vi hade, kom visst tvåa eller trea.
Sen blev det allvarligare, här är värden med ett nyinköpt luftgevär.
Så spännande och roligt att få prova på något jag aldrig gjort förut. Med goda instruktioner lyckades jag sikta rätt och träffa flera gånger. Jag hamnade på delad tredjeplats, inte illa för en nybörjare :).
 
Den tredje deltävlingen bestod av ett Sudoku med ritade djurmotiv, hur svårt som helst fast jag är en van Sudokulösare. Då handlar det om siffror vilket är mycket enklare. Kom i alla fall tvåa. Två personer vann totalt, paret M och E. För att skilja dem åt kom då ett nytt redskap fram, en vattensprutgrej som vår värd köpt för tio kr vardera.
Här inleds duellen rygg mot rygg.
 
Vinnaren med långsprut!!
Nja, helt lätt var det inte att avgöra vem som vann så båda fick varsin chokladkaka:).
 
Och alla bjöds vi på kaffe/te och glasstårta innan vi styrde färden hemåt efter drygt fyra timmars samvaro i trevligt sällskap. Ni förstår att jag vill göra lite reklam för vår förening. Är du intresserad att komma med titta gärna in på vår hemsida .