Barbro S

Palmitos park del 1
Jag gissar att det blir flera inlägg om besöket i Palmitos park ca 8 km norr om Mas Palomas. Denna underbara fågel- och andra djurpark hade jag kunnat stanna mycket längre i, men jag får kanske se fram emot att besöka den igen någon gång i framtiden.
 
Först till nuet. Nu har vintern återvänt på allvar till våra breddgrader här i norr. Snön vräker ned på snedden då vinden byar ordentligt. Jag har just varit ute och skottat för första gången i dag. Det lär bli fler då snön driver rejält mot dörren och jag vill ju kunna ta mig ut i em för kvällens firande av 60-åring:). När jag styrde snön från förrådets skyddande vägg ut på gångbanan vräkte sig vinden mot mig från alla håll och halvblöta snöflingor kändes som småspik mot kinderna. Ändå är det minusgrader så snön är turligt nog inte så tung.
 
Det var det, nu till somrigare bilder. De första som mötte oss var solande surikater, så otroligt sööta!
De var mindre än jag förväntat mig, kanske bara ca 40-50 cm höga upprättstående. Bredvid dem en mindre söt varelse, denna skräcködleliknande leguan eller var det en varan?? Den var stor, inte någon man vill möta i en smal gränd, varför man nu skulle göra det, men jag kommer inte på något bättre uttryck.
In i gångar omgivna av prunkande grönska gick vi och ganska snart var det dags för papegojshowen. Entrépriset till hela parken var på 29 Euro/person men då ingick tre shower och vi ville förstås se dem alla. Tyvärr ur bildsynpunkt var det skuggigt och för snabba rörelser för att blixt skulle kunnat hjälpa, men några hyfsade foton blev det i alla fall på dessa vackra aror och kakaduor.
Mannen som ledde showen hittade på än det ena, än det andra och de olika gojorna utförde villigt hans önskemål. Till och med missarna var förplanerade insåg jag, till oss besökares förtjusning.
 
Här har vi en konstnärlig fågel.
Det finns ju tavlor som katter målat så varför inte papegojalster?
 
Den ståtliga kakaduan var showens stjärna, lite divig, men det var väl intränat det också:).
När den fällde ut den gula fjäderplymen var den ännu finare men den bilden blev för suddig, tyvärr.
Att åka rullskridskor var ingen match för denna talangfulla fågel.
Sen ville de förstås driva lite med oss turister och då fick fågeln agera som de flesta vill göra på sin solsemester, eller hur?
Jag har blivit så lättroad på äldre dar, inte kritisk alls numera:). Efter avslutad show gick vi vidare på egen hand och mötte ännu fler färgglada pippis.
Helt underbart med alla dessa starka färger på fjädrarna.
 
En massa andra fåglar fanns också, bl.a denna magnifika stork högt uppe i ett träd.
Men som ni kan ana i bakgrunden var det nät runtomkring så den kunde inte flyga iväg, men de hade stora ytor att röra sig på så jag vill tro att de har det bra. På marken fanns en annan svartvit fågel som jag inte kan namnet på.
Bakom den anar ni påfågelns stjärt eller onbird som min vän kallar den.
Plötsligt flaxade det till och en stor grå fågel flög upp och landade mitt bland oss människor. Den ville kela och bli kliad helt enkelt:).
Jag och många fler passade på att klia den lite grann och den strök huvudet emot oss som katter gör ibland när man kliar dem.
 
Senare på dagen gick vi in i samma område från ett annat håll och då fick vi besök på gången av en gås. Vännen trodde den också ville bli kliad men då bet den till, som synes.
Som tur var bara i byxtyget:). Nej, den ville ha mat och något sådant hade vi tyvärr inte att erbjuda, men i närheten var en av personalen så den fick nog lite gott senare.
 
Vackra flamingos som jag tidigare visat (klicka här) och fler storkar fann vi längre fram.
Sakta strosade vi uppåt i den härligt djungelliknande omgivningen mot nästa show som jag ska skriva om senare.
På Gran Canaria finns fyra klimatzoner och detta är väl subtropisk miljö som skapats i den betydligt torrare och kargare nordafrikanska klimatzonen där alla badorter befinner sig med fler än 300 soldagar per år.
 
Nu har min entré redan drivat igen så efter en kort lunchpaus är det dags att skotta en gång till.
 
En trevlig helg önskar jag er alla!