Barbro S

Palmitos park, sista delen
Ja, jag kan dra ut på reseberättelserna. En halv dag i en djurpark blir fyra långa inlägg med massor av bilder:). Min blogg fungerar nu både som dagbok och album. Jag har skrivit femårsdagbok i fem år, förstås, och när den tog slut vid årsskiftet bestämde jag mig för att sluta skriva några rader varje dag. Det känns bara bra numera, något sådant berättarbehov har jag inte längre. När digitalkameran kom in i mitt liv slutade jag också att göra pappersbilder och sätta in i album. Blogga är mycket roligare då det ryms mer text till varje bild.
 
Men nu åter till den 12 februari i Palmitos Park. Vi hade sett massor av fåglar, delfiner, fjärilar, orkidéer m.m. men vad är detta för en rödpälsad varelse?
Långsamt rörde den sig, verkade inte helt bekväm med publikens närvaro, alldeles ensam av sin art så jag tyckte rent lite synd om den, orangutangen.
Den ser riktigt gammal ut och troligtvis är det pälsbyte på gång, därför hänger dessa hårslanor ner från kroppen.
Vännen min blev riktigt förtjust i orangutangen och kallade den för sin kompis:).
 
Runt kring honom fanns en damm med mångfärgade fiskar som blev suddiga på bild. Vi gick vägen tillbaka för vi började bli hungriga och de matställen som fanns var antingen överfulla eller hade bara bord i mörk, småsval skugga. Ett litet besök bland storfåglarna hann vi med. Då där fanns en djurskötare på plats fick vi gå riktigt nära.
Stork, okänd och okänd art.
 
En ännu större fågel är ju emun och de hade en egen inhägnad.
Undrar om äggen skulle kläckas och bli små emus eller om det bara var attrapper?
 
En liten känguru såg vi också. Det är ingen riktig känguru utan en mindre släkting som kallas vallaby.
Jag köpte en nyckelring och ett örnvykort medan vännen tog sig till bussen för att ta plats. Många var vi som ville med första eftermiddagsbussen tillbaka till Mas Palomas och Playa del Ingles för nästa buss skulle gå först om en timme. Hungern drev oss tillbaka till bebodda trakter och snart avnjöt vi varsin pizza på uteservering inte så långt från vårt hotell. Efter det en skön stund på solstol, ett dopp och troligtvis en liten em-tupplur också innan kvällens begivenheter.
 
Så...nu är de tre första dagarna av veckan avklarade bildmässigt:).