Barbro S

Fototriss - Min stad
Jag fuskar lite denna omgång av trissen då jag inte alls visar bilden av min egen stad, Umeå, utan håller mig kvar i Costa Bravas storstad Barcelona. Rent fotomässigt kommer jag nog inte hem därifrån förrän betydligt närmare juletid :). Det är också tävling denna omgång av Fototriss och priset är övernattningar i Gamla stan, på vandrarhemmet Castanea. Jag vet att det finns fler fototrissare från Umeå och en av dem som tagit jättefina bilder på staden är Kerstin.
 
Barcelona är en helt underbara stad med sin lekfulla konst och arkitektur, där Gaudi är mästaren. Jag har besökt staden två gånger, först en helg i april 2011 och nu några dagar i oktober 2013. Båda gångerna blev jag helt fascinerad och småförälskad av staden som jag tycker har allt. Inte blev det sämre av att solen sken och temperaturen höll sig kring 25-30 plusgrader båda gångerna.
 
För min del är det Gaudi som många år tidigare har öppnat mina ögon inför Barcelona och fått mig att längta dit för att se hans märkliga byggnader. Här är en liten detalj av Sagrada Familia, hans mäktiga ofärdiga kyrka.
Som ni ser är det i princip omöjligt att fotografera den utan att byggnadsställningar stör bilden. Bygget har pågått i mer än 100 år och tros hålla på länge än.
 
En annan berömd byggnad av Gaudi är La Pedrera vars entré från insidan är så här fin.
Gaudi inspireras bl.a. av naturen och varifrån portens mönster hämtats såg vi tydligt på en utställning högre upp i byggnaden.
 
Som ni förstår har jag koncentrerat mig på stadsbildens lekfullhet. På hamnpromenaden står denna lustiga skapelse. I alla fall jag blir väldigt glad av att se den.
Av någon anledning kallar jag den alltid för räkan, men det kan inte vara en räka med så stora klor? Det måste väl vara en glad hummer? Konstnärens namn är Javier Mariscal.
 
Fler bidrag på temat Min stad/by/ort hittar ni här.
 
 
 
 
#1 - Violen på Brandholmen

Barcelona är en stad som jag också gillar! Gaudis verk är imponerande och härliga att fotografera! "Jätteräkan" har jag inte sett så det var roligt att du tog medden i din triss!
Ha en skön söndag!

#2 - Beppan

Spännande detaljer från en stad jag aldrig besökt. Börjar bli dags......

#3 - Tomtan

ÅH! Vackra Barcelona! Var dit i våras :D

#4 - Hanna

Kul med detaljer från Barcelona, gillar alla tre bilderna. Ha det gott!

#5 - Nett

Fina bilder därifrån, en stad jag gärna skulle vilja besöka :)

#6 - En plats i solen

Vackra bilder. Ibland får man fuska! :)

#7 - Axart

Fint fotat, mittenbilden är så otroligt vacker!
AX

#8 - Lotta

Härliga bilder från en fantastisk stad

#9 - En plats i solen

Tack så mycket :) Måste besöka kyrkan invändigt någon gång med :)

#10 - Åke

Man ser klart och tydligt att det finns mer än fotboll där :) Vackert mycket vackert framfört till snygga bilder :)

#11 - Jah Hollis

Ja, det är en fin stad. Jag var där själv för cirka 100 år sedan (rättare 1991). :-)

#12 - Freja

Så vackra bilder från en vacker stad! Jag har aldrig varit där, men just Gaudi lockar mig!