Barbro S

Sagrada Familia
Tisdagen den 15 oktober befann vi oss i Barcelona, mitt på dagen utanför den berömda kyrkan Sagrada Familia, Gaudis mästerverk som aldrig tros bli färdigt. Fast jag läser att en planerad invigning är satt till år 2030. År 1882 började katedralen byggas. Många hade hoppats att den skulle vara färdig 100 år efter Gaudis bortgång, år 2026, men de har insett att det inte är möjligt.
Vi ställde oss i kön som sakta gick framåt runt hörnet på kvarteret som utgörs av kyrkobyggnaden. Vacker Bougainvillea (pust, vilken stavning) ovan och ett träd med spännande frukter lockade vår syn.
På Kreta fanns det Johannesbrödsträd och de frukterna påminde om dessa, men jag vet inte om det är samma träd.
 
Genom gallret fotade jag några blå blomster vars namn jag inte känner till.
De stod utanför ett litet gårdshus framför kyrkan. Inuti fanns Gaudis ritningar, foton från hans resor i Afrika m.m.
 
Äntligen har vi löst biljett och kommit in. Framsidan på kyrkan är pampig med massor av skulpturer framför entrén, inte i den runda lekfulla stil vi sett prov på bland annat av Gaudi utan stramt kantigt. 
Och dörrarna är fullskrivna med ord. Vad vet jag inte, men namnet Jesus urskiljs på flera ställen.
Väl inomhus översköljs man av hur otroligt vackert det är med en underbar känsla av stillhet och skönhet trots mängden människor som strosar överallt.
Jag är inte överför tjust i jättestora kyrkor även om det är speciellt att besöka Peterskyrkan i Rom, Sacre Coeur i Paris, Domen i Florens m.fl. men här i Gaudis mästerverk trivdes jag verkligen. Det var så fint och fräscht med alla vackra detaljer överallt.
De målade kyrkfönstren, alla fantastiska pelare och trappor vi inte fick gå upp i, tyvärr. 
Se, vilket fantastiskt mjukt ljus som silade in i denna mäktiga pelarsal.
 
Mycket att fotografera var det och här är väninnan S i färd med just det.
Med solglasögon inomhus :).
 
Själv ville jag förevigas framför de fina fönstren men det var inte helt lätt att få till.
Fotot tagen med väninnans mobiltelefon. Med min kamera fastnade jag inte på bild !?
 
Närbild på några av fönstren där man nästan kan läsa texten. Men vad betyder orden? Eufemia står det skrivet på ett av dem, inte euforia som vi ju vet vad det är. Tror det handlar om samkyrklighet.
En detalj som jag inte var så förtjust i är denna, Jesus på korset med ett ljusparasoll över sig???
Lite kitschigt, eller hur?
 
Länge gick vi runt inne i kyrkan och njöt av all skön arkitektur. Men vi hade också köpt biljetter för att få gå upp i tornet på andra sidan. Väninnan övertalade mig, själv var jag lite tveksam då jag har blivit alltmer höjdrädd på senare tid. Mer om det i nästa inlägg.
 
Minusgraderna ökar på termometern ikväll så det är lämpligt att passa på och frosta av frysen. Då flyttar jag ut alla matvaror till den kalla balkongen medan jag ställer in kastruller med kokhett vatten i skåpet så isen smälter bort. Alltid skönt att få det gjort.
 
Ha en fortsatt bra vecka! Ibland får jag frågan om jag ser vilka som läser min blogg men det gör jag aldrig. Däremot ser jag hur många som läser bloggen på statistik från blogg.se, alltså antal läsare per dag. Vill ni däremot skicka en hälsning eller kommentera så klicka på kommentarer längst ned och skriv vad ni vill. Det uppskattas alltid. Ange ditt namn, förnamn räcker eller signatur om det känns bättre. Helt anonyma kommentarer är inte så kul, men man får vara anonym om man vill det också :).
 
 
 
 
#1 - Anna

Herregud vilken arkitektur! Och vilka vackra mosaikfönster!! Och vilken söt Barbro!!!