Barbro S

Första snöfallet
Det är snabba kast i år. Först sommar till långt in i september, sen kom hösten. Det blev tvärkallt med isvindar i 3-4 dagar och så i morse kom den första snön från himlen. Idag, den 26/9-13 ca kl 9.30 såg jag små lapphandskar falla utanför fönstret när termometern visade + 3°. Fram med kameran och med lite god vilja kan ni nog urskilja de små flingorna.
Genom smutsigt köksfönster tog jag denna bild och visst ser ni vita streck lite här och var? Kanske det blir lite tydligare på nästa bild mot grannens aroniahäck som nästan inte har några höstfärger än.
Uppe i vänstra hörnet syns de väl och lite närmare lite till höger om mitten en stor vit suddig fläck :). Visst tror ni mig fast inget vitt ligger kvar på marken?
 
Inatt var det som kallast -0,4° enligt min termometer men inga tecken på frost är kvar vilket inte alls gör mig ledsen. Nu regnar det stilla istället när det blivit lite varmare, +4,5°. Burr! Som sagt, snabba kast denna höst.
 
För någon dag sen var jag på stugan och tog in krukor m.m. Det blommade fortfarande fint så jag samlade alla sommarblommor i blomsterbåten där de får värma varandra tills höstfrosten tar dem. Ringblommorna som jag planterade direkt i jorden som frön tog tid på sig men nu visar de sin skönhet.
Jag har anlitat en snickare att byta ut det mest murkna virket på stugan och kanske det blir av att lägga nytt tak i år också. Det har jag längtat efter länge.
 
Inte mycket men lite höstfärger kan man se på denna bild från början av sjön där Kullabäcken har sitt utlopp för att sen slingra sig genom skogslandskapet där bl.a. jag och väninnan orienterade. 
Vi tog förresten våra sista kontroller igår. Vindarna var kalla i Umedalsskogen men vi lyckades hitta en solig glänta i lä vid en liten bäck för att äta vår medhavda lunch. Jag hade en gahku (samisk mjukkaka) med rökt sikröra. Mmm, jättegott. Så nu har vi tagit 100 kontroller i år också för femte året i rad. Hoppas min väninna lyckas vinna cykeln i år. Jag gjorde ju det för två år sen :).
 
Fullmånen är alltid rolig att fotografera och här fick den lite röda optiska fläckar med också.
Molnen ser ut lite som snötäckta bergskedjor. Tänk att jag kan se och prata om snö nu utan att må dåligt. I våras efter den långa kalla vintern tålde jag inte att påminnas om snö eller se snöbilder. Nu kan jag tycka att det ser lite småmysigt ut. Det tyder på att sommaren har varit god och fyllt på med värme och energi tillräckligt.
 
Snart ska jag också ut och resa, en Natura Med Pharma-bjudresa till Costa Brava. Det ser jag verkligen fram emot nu när höstkylan börjar plantera sig här i norr. Ni som följt min blogg vet att jag åkt med dem flera gånger tidigare men då till olika resmål i Italien. Nu är det dags för Spanien att visa nya sidor. Jättekul!
 
Som avslutning visar jag en ruggig insekt som låg på mitt plastgolv en tidig morgon.
Läbbig, inte sant! Den var bara ca 2 cm lång och jag gissar att det är en tusenfoting. Jag tror aldrig jag har sett en sådan förut. Fototekniskt använder jag mig av min nya kunskap om negativt utrymme som Fototriss tipsade om förförra veckan.
 
Ha en skön helg, kära läsare. Hoppas lite höstvärme kommer åter.