Barbro S

Fototriss - Svart
Temat "svart" fick mig inte direkt att ta något glädjeskutt då jag verkligen gillar färger av alla de slag. Jag har läst någonstans att svart inte är någon färg utan bara frånvaro av färg. Hmm! När jag gick ut med kameran i denna sensommarvackra kväll gick det bättre och jag fann tre olika motiv som jag tycker passar i veckans triss.
 
Min granne har placerat denna fina gjutjärnskruka precis runt hörnet och dess svärta drog min blick till sig.
Det svarta framhäver färgerna runt omkring.
 
Några steg till och aronians bär lyste svarta.
Många gånger i naturen är det som man upplever som svart inte alls det utan vid närmare betraktande upptäcker man andra färger. T.ex. skatan som många beskriver som en svartvit fågel ; dess fjädrar blänker ju av blått och grönt. Svarta blommor är ofta mörkt violetta. Först tyckte jag att bären ovan också skiftade i lila men på bilden blev de precis så svarta som jag ville :).
 
För att finna mitt tredje motiv fick jag gå längre, genom skogen som nu delvis blivit avverkad för det nya äldreboendebygget och ut till byggarbetsplatsen. Där såg jag taket på Ersbodakyrkan så svart mot de beige sandfärgade byggnaderna bakom (och under).
Jag klarade inte av att bara visa svart i olika nyanser som jag först tänkte utan det blev svart som en färg bland andra färger :).
 
Fler bidrag på temat hittar ni hos Fototriss.
 
 
 
#1 - Violen på Brandholmen

Snygg och varierad triss! Du har rätt, det svarta framhäver färgerna runt omkring!

#2 - Hanna

De två första bilderna är verkligen vackra i sin naturliga miljö, riktigt härligt. Bra att du fick med en svart tak också ;0)

#3 - Anneli - A'la Foto

Vad är det för bär? Det ser ut som rönnbär fast i en mera dödlig tappning! ;O)

Ha en underbar första septemberdag!!

#4 - Ninni

Snyggt trissat...läckert svart och vackert....=)

Kram Ninni

#5 - Gammelsmurfen

Ungefär som jag då ;-)

#6 - Tant Otto

Fin svart triss...svart gör sig bra bland andra färger!

#7 - KajsaLisa

Visst blir det snyggt ihop med andra färger. Det svarta lyfter fram dom.

#8 - Jah Hollis

Då har jag rätt många t-tröjor i nyansen ”frånvaro av färg”. :-)
Jag tycker nog att dina bilder visar att svart är en färg med egen karaktär.

#9 - Pysselfarmor

Ja svart är ju en färg bland alla andra, men det finns t.ex. akvarellister som säger att man inte ska måla svart....ja då har de inte sett Lars Lerins och Anders Zorns akvareller! Mycket svart i dem.
Aroniabär har jag hört att man kan göra saft av - har du smakat det?

#10 - Anni

Jamen då fick du dig en fin promenad i din jakt på svärta. Och trissen blev bra!

#11 - Karoleen

En härlig triss. Visst finns det mycket i naturen som man tycker är svart men egentligen inte riktigt är det =)

#12 - Axart

Fint och fiffigt trissat!

AX