Barbro S

Fototriss - Mod
Ett tufft ämne i veckans fototriss. Mod, hur fotograferar man det? I helgen har jag varit i huvudstaden och mött två väninnor jag inte träffat på länge. De är var för sig två modiga och härliga kvinnor, men jag väljer två andra, mer kända damer att åskådliggöra egenskapen mod.
 
Först vår välkända och fantastiska skådespelare Margaretha Krook som står staty utanför Dramaten.
En mycket självständig och modig kvinna, vars insatser på film och TV jag gillar mycket.
 
Den andra kvinnan som utstrålar mod i all sin enkelhet är denna dam som sitter och läser i en av sina böcker utanför Junibacken.
Kära Astrid som skrivit underbara berättelser och även kämpat mot politiker i sitt långa liv.
 
Till sist tycker jag det är mod av Örnsköldsviks stad att tillåta så här spännande och rolig arkitektur.
Tänk om Umeås pretentiösa politiker som absolut vill sätta staden på kartan hade hittat arkitekter så här lekfulla. Istället blir det tråkiga skrytbyggen, vit- och glasrandiga som finns lite överallt, framförallt i större städer. Umeå lider kanske lite av lillebrorskomplex, vill vara större än vi är. Örnsköldsvik däremot, verkar inte lida av sin litenhet utan gör något kreativt istället :). 
 
Fler bidrag på temat Mod hittar ni hos Fototriss.
 
 
#1 - lilalili

Det är verkligen två modiga damer du har med i din triss! Jag är stooor beundrare av båda!
Huset i Örnsköldsvik sticker ju verkligen ut - på flera sätt :) Det har säkert krävts mod att bevilja byggnadslov för det bygget!

#2 - Monica o Jacob

Margaretha Krook är för mej Florareklamen med Ernst Hugo så underbar med två fina skådespelare.
Bra varierad triss;-)
Ha en bra dag

#3 - Anna-Lena

Jättebra triss på ämnet mod. Själv har jag inte kommit fram till något än, ska fortsätta att fundera...

#4 - Gammelsmurfen

Gillar bilden på huset :-)