Barbro S

Hotellbesök igen
Mars blev verkligen hotell- och restaurangmånaden för min del. Först var det visningen när Stora Hotellet nyinvigdes, besök på rockklubb, sen ett besök på Scandic Syd som renoverats och till sist en riktigt hotellövernattning i min egen stad. Vi hade redan bokat ett bord för att äta middag på Gotthards Krog i fredags då det dök upp ett bra erbjudande på Facebook om att bo på hotellet och samtidigt få gratis entré till Guitars The Museum som också är nyinvigt kulturhuvudstadsåret 2014 här i Umeå. Snabbt bestämde vi oss och bokade ett rum också.
Hotellentrén är riktigt fin och vi blev bra bemötta i receptionen med litet välkomstbrev och en kortnyckel. Jag kom lite före och skulle till att öppna hotellrummet,  men när jag letade skåran att stoppa ned kortet i så fanns ingen.
Det tog ett tag men så insåg jag att det bara var att hålla kortet framför, ja, vad kallas den lilla fyrkanten, så öppnades vår vackra hotellrumsdörr. Det vita strecket är blixten som blir så i hologrammet. Längst bort i korridoren bodde vi och det var fin utsikt över älven och bygget som pågår.
Rummet var ett så kallat Mystiskt rum, lite större än de vanliga, sa de i receptionen.
Väninnan fyllde år förra veckan (ojämnt) då hon var i storstaden där hon blivit ordentligt firad av dottern som bor där. Vi ville förstås också fira lite. Först unnade vi oss ett glas skumpa med rostad majs och lakrits som hotellet bjöd på (inte skumpan) medan vi gjorde oss fina.
S är redo för festkvällen...
 
..och även jag, så nu går vi ned till restaurangen. Men först ett spegelfoto :).
Mitt namn kändes igen av hovmästaren (från gamla Blå-tider) som snabbt visade oss till bordet. Just då var vi nästan ensamma i restaurangen men snart var det fullt vid alla bord.
För ljust blev det när jag fotograferade med blixt men lite suddigt utan. Väninnan gillar också att ta kort lika mycket som jag och då fotar jag henne :).
I fredagens Västerbottens Kuriren fanns en recension av just Gotthards Krog och de fick bara medelbetyget 3 trots höga ambitioner och pris. Beröm fick dock fiskrätten Göteborg som också vi valde.
Piggvar med creme vichyssoise, sojapärlor och torkat kycklingskinn. Nog är det lite märkvärdigt numera. Gott var det men vi saknade potatis eller ris till. Potatis fanns i såsen, sa servitrisen när vi frågade, men inte märktes det. Stor tallrik med lite djup i vilket gjorde att min kniv hela tiden gled ned. Inte bra!
 
Till efterrätt valde jag Panama med choklad och nötter bl.a. Väninnan tog en creme brule som serverades kall och visst skulle vara så. Min efterrätt var i alla fall varm och jättegod.
Nu kanske det inte ska se vackert ut längre. Det kommer hela tiden nya trender och det är väl bara att gilla läget. Porslinet med sjömansmotiv är i alla fall fint.
 
Det var fullbokat och vi fick sitta på tid, bara till 18.45, då vi måste lämna bordet till nya gäster. Vi hänvisades då till innetorget men där var det först helt fullt. Efter en stund blev ett bord ledigt så vi slog oss ned. Där drog det tyvärr kallt så vi gick tillbaka in i barens trängsel och beställde varsin kaffe. Högljutt och trivsamt med ett vackert instrument i blickfånget.
Länge klarar jag inte ljudnivån så vi går vidare, men  resten av kvällen beskriver jag senare.
 
Bredvid mig står nu en småblommig tvåstängslad brudorkidé som enligt förståsigpåare ska neutralisera skadliga ämnen som datorn släpper ut. Fin är den också :).