Barbro S

Barcelona - sista timmarna
Det ska bli roligt att verkligen avsluta bildberättelsen om min senaste resa. Av någon outgrundlig anledning har det blivit så att jag inte lyckats avsluta någon reseberättelse tidigare, från 2009 och framåt. Men denna gång ska jag lyckas :).
 
Det är fredagen den 18 oktober och vi har vandrat runt på Nationalmuseum och fyllts med konstupplevelser. Sen tog vi tunnelbanan till Ramblan och hamnar mitt i bland de levande statyerna. Här en vacker guldkvinna.
Vi promenerade ner till strandpromenaden eller marinapromenaden eller vad man nu kallar den.
En bit bort fann vi en skylt som gjorde oss glada, +30° kl 16.58 i oktober. Härligt!
  
Vi svängde sen in mot gamla stans fina gränder och stötte på en demonstration på väg att börja.
På pl. Jaume samlas de, jag gissar på något prokatalanskt. Poliser m bil fanns i närheten så vi stannade inte länge.
 
I Barcelona handlar mycket om fotboll men närmare än så här kom vi inte den sporten.
Ett skyltfönster i gamla stan. Vi vandrade vidare genom smala gränder och mötte flera olika personer med vinglas i händerna? Märkligt! Vi var på väg mot torget där den stora katedralen finns. Sist jag var i Barcelona, 2011, åt vi lunch där och jag tyckte det skulle vara en bra plats för resans sista middag.
 
När vi kom fram visade det sig vara en vin- och matmarknad just på det torget, vilket förklarar vinglasen som man fick med sig efter provning. Vi också men vi lämnade glasen kvar.
Katedralen byggdes 1298 och är hjärtat i stadsdelen Barri Gotic enligt guideboken. Ståtlig är den.
Det var en härlig stämnig bland alla människor i farten men vi var hungriga och sökte oss till samma restaurang jag besökt tidigare. Vi hade tur och fick en plats bakom marknadsstånden. Ett glas vitt vin och den allra ljuvligaste skaldjurstallrik blev en höjdarmiddag på resan.
Efter den upplevelsen var det småmysigt att ge sig ut bland de andra på marknaden. Chili kan man väl aldrig få för mycket av.
Eller för den delen choklad.
Det svåra var att välja bland alla dessa godsaker. Väninnan vill äta dem direkt!
Så här kallades den stora festligheten som på fredag eftermiddag bara börjat. Spansk TV var ute för att göra ett inslag och här blir någon intervjuad.
Både film- och TVinspelning denna händelserika dag. Nöjda och belåtna gick vi genom gamla stan mot busstationen som tog oss hem till Hotel Don Juan i Tossa del Mar. Nästa morgon gick vi upp strax efter fyra för att få i oss lite frukost innan bussen avgick till flygplatsen.
 
Nu längtar jag till en ny resa. De senaste fyra åren har jag rest utomlands varje vår men i år är inget planerat och det känns att något saknas. Denna gråa, nu regniga vinter gör att jag verkligen saknar solen, mer solen än värmen, men.... ja, jag vet inget mer.
 
 
 
#1 - Freja

Härliga bilder! Kul att hamna på matmarknad, ser smaskigt ut. Jag har inte heller någon res planerad, det känns lite tomt...

#2 - Lajsas Fotografi

Åh vad härligt! =)

Sv: Tack för din kommentar =) Kul att det blev ett boktips =) "Så länge vi båda andas" är den fjärde boken i den serien. Så ett tips är att läsa från början.
- Om jag kunde drömma
- När jag hör din röst
- Ljudet av ditt hjärta
- Så länge vi båda andas

Det är verkligen en riktigt bra bokserie om kärlek =)