Barbro S

Fototriss - Så här ser det ut där jag är
2014 är Umeå Kulturhuvudstad och just den här helgen har den stora invigningen gått av stapeln. Jag var naturligtvis där med tusentals andra umebor och tillresta intresserade. Så mycket folk har jag aldrig sett i centrum tidigare. Jag har ändå bott här hela mitt liv. Igår kväll var det lite lugnare och då tog jag den här bilden av Rådhustorget.
En ring av renhorn på en uppbyggd bädd av snö. Vi har alltså inte tillräckligt med naturlig snö ännu och dessutom är nog torget normalt försett med värmeslingor så eventuell snö ska tina bort. Det som lyser rött är små samiska samlingsplatser med granris och renskinn att sitta på med en värmande eld i mitten. Jag hörde att kronprinsessan Victoria med sin Daniel och lilla Estelle besökt en sådan plats idag, men det missade jag. Från rådhuset mitt går en grön laserstråle hela vägen längs Rådhusesplanaden ända till den gamla järnvägsstationen där det också utgår en likadan stråle i motsatt riktning. På något vis har de fått ihop dem perfekt så det ser ut som en enda.
 
I Rådhusparken samlades vi för den spektakulära showen "Burning snow" och jag tog massor av suddiga, dåliga bilder i mörkret, både ut mot älven där allt pågick och av storbildsskärmen i närheten. När showen var över och folket vällt ut ur parken, riktigt trångt blev det, lyckades vi ta oss ned till älven för att se allt lite närmare. Då såg det ut så här.
Längst till vänster vår kulturhuvudstadssymbol. Den är röd fast det inte ser ut så på bilden. Samiska symboler anas
och ännu brinner tornet som de satte eld på alldeles i slutet av den fantastiska showen då fyrverkerier lyste upp allt. Som ni förstår bygger mycket på det samiska, deras åtta årstider, bl.a. En del kritiserar detta då de tycker att det egentligen inte direkt hör ihop med Umeå.
 
Att snön skulle brinna lyckades jag inte förmedla men på  min tredje bild ser det ut som om det brinner i några ishus i alla fall, eller? Det är en del av en av flera isskulpturer längs Rådhusesplanaden.
Mer bilder från kvällens invigning kommer jag att visa senare i veckan.
 
Andras bidrag från samma tema hittar ni hos Fototriss.
 
 
 
#1 - Axart

FinA bilder, och en underbar helg med allt som finns att titta på. Showen var svår att se….men lite iallafall.

AX

#2 - Pysselfarmor

ååå nu är det andra omgången bilder jag ser från Umeå där jag gärna varit idag.

#3 - Eva Trillian

Såg lite på tv från invigningen :) ser framemot fler bilder hos dig!

#4 - Anneli - A'la Foto

Helt otroligt! Det femte bidraget från Umeå! Bor ni alla i Umeå eller är ni bara och hälsar på just för händelsen? Fina bilder! Inte en enda av er fem har lika trissar, det är roligt!

Ha en skön söndag!

#5 - Gammelsmurfen

Fina bilder där jag favoriserar den sista

#6 - Meta

Det måste vara kul att få uppleva en sån fest på vintern när det är ganska så mörkt och trist annars.
Härliga bilder och ha en fin söndag
Kram Meta

#7 - Lotta

Spännande att vara kulturhuvudstad! Fina bilder där med olika ljus i mörkret

#8 - Kattastrofen

Så vackert! Den sista bilden bara älskar jag! Jag blir hänförd. :D

#9 - Tomtan

Såg lite på Tv i går.... MAn skulle verkligen vilja vara där!!!! Fin triss.

#10 - Steffe och Ingrid

Jättefina bilder trots svåra fotoförhållanden. Vi såg ett reportage på nyheterna från Umeå. Verkar vara ett fantastiskt påkostat evenemang.

#11 - Bitten

Härliga kvälls- och vinterbilder!

#12 - Ingrid

Vilka häftiga bilder!!

#13 - Anita A

Spännande med festligheterna i årets Kulturhuvudstad Umeå, jättefina bilder!

#14 - Oliver

Kul att se dina bilder från Umeå! Ser att du haft "is i magen" att vänta ut folkmassorna. Jag åkte norrut direkt efter invigningceremonin och fick plöja mig fram längs gatorna.

Cermonin var mäktig och det samiska temat storslaget vackert både bild- och ljudmässigt. Men i mitt tycke slog föreställningen över i ren exotism. Vi har ju faktiskt en del annan kultur här uppe också!

#15 - KajsaLisa

Mycket kulturhuvudstad i den här omgången, du har fångat ljuset fantastiskt.

#16 - Katarina-Cinnamon

Så vackert triss, önskar att jag kunnat vara där och få se allt det fina, blir lite avis nu ;-)

#17 - Hanna

Så härligt att det anordnas sådana här saker som sätter städer på kartan, ser jättefint ut. Önskar dig en fortsatt fin söndagskväll!

#18 - Lajsas Fotografi

Så fint! =) Min syster bor i Umeå hon var också där, så jag såg lite bilder från det igår =)

#19 - Bibbi

Häftiga bilder och vilken grej att vara med på. Kul!
/Bibbi

#20 - Nilla Tankebubblor

Ni verkar ha haft en fin helg!

#21 - Freja

Vackra bilder och det samiska har väl med hela Norrland att göra?

#22 - Anni

Nu blir jag riktigt nyfiken, sådan där vinter skulle jag kunna tänka mig i några dagar speciellt om det bjuds kultur samtidigt. Sista bilden gillar jag bäst!

#23 - Emma - Photo

Fin triss av invigningen! Den gröna ljusstrålen gillar jag, har själv inte lyckats få den på bild ännu.

#24 - Jah Hollis

Fina bilder från Umeå där det uppenbarligen händer mycket nu.