Barbro S

Midsommar i stan
Ofta brukar man väl passa på att ge sig ut i naturen, till landet eller stugan på midsommaraftonen, men vi hade valt att detta år skulle vi fira i stan. Med tanke på vädret var det ett väldigt bra val. Redan på förmiddagen hade vi två rejäla skurar med inslag av hagel här på Ersboda, som ni ser.
Jag och min partner åkte ändå ut till stugan för att kolla läget lite. Om solen hade lyst då, om vinden inte varit så kall, om stugan inte känts så råfuktig hade vi nog tänkt äta lunch där, men nu blev det inomhus i hans lägenhet. Vi klippte i alla fall med oss gräslök därifrån.
 
Till midsommar hör matjesill och färskpotatis med gräddfil m.m. På denna bild saknas potatisen då den var kvar på spisplattan.
Visst ser ni mina midsommardekorationer i krukan? Lite stämning måste man försöka skapa. Efter den goda lätta lunchen promenerade vi till Döbelns Park där körsång och senare årstidsinvigning erbjöds oss umebor.
I tält som skyddade mot regnskurar uppträdde denna vackert klädda kör från Riga, gissar jag, med tanke på språket som sjöngs och de fint dekorerade dräkterna. Umeå är Kulturhuvudstad i år liksom Riga och ett visst kulturutbyte sker under året.
 
Blåmolnen samlades från alla håll, se bildinlägget i Fototriss, men åt ett håll anades sol och ljusblå sommarhimmel.
En fin liten midsommarstång dekorerade parken och fler ville fota samtidigt. I bakgrunden en storbildsskärm där kulturhuvudstadssymboler med sponsorernas namn visades.
 
När vi hade tittat oss omkring ett tag kom ytterligare en regnskur och då vi hade lämnat både paraply och regnrock hemma lämnade vi parken. Lite senare på eftermiddagen efter en uppiggande kopp kaffe (som jag normalt aldrig dricker) gick vi åter tillbaka till parken. På vägen nyutslagna rodondendron i länsresidensets trädgård.
Vi kom precis när de sista tonerna från årstidsinvigningen avklingade och folk gick därifrån. Så snopet. Det skulle också vara ett konstprojekt där de placerade små flytande träd på älven men det missade vi helt. Vi gick i alla fall till nästa park, Vänortsparken, en liten runda. 
 
Stadskyrkan är fortfarande pampig trots nya skrytbyggen i stan.
Denna gång hade vi med paraply och då höll sig skurarna borta :). Promenaden blev inte lång då vännen brutit ett ben i sin fot och sakta haltar fram med gips och specialsko.
 
Lilla bäcken i parken omges så fint av grönskande växter.
Väl åter i lägenheten i röda huset öst på stan lagade vi en god midsommarmiddag av varmrökt regnbåge med räk- o romsås gjord på närfiskad löjrom vännen fått av sin kompis. Bilden är väl inte direkt passande i en kokbok men gott var det ändå :), med lite bubbel till.
Grön sparris, mmm! Till efterrätt förstås färska jordgubbar med glass. Korsordslösande och slötv-tittande sysselsatte vi oss med till midnatt ungefär. Dåligt på TV var det om man nu inte gillar fotboll och det gör inte jag, men väl min partner som ser på fotbollsmatcher alla andra dagar :).
 
I alla fall en mysig midsommarafton med min vän. Vädret gjorde att jag inte alls längtade ut i naturen. Inatt var det bara + 4-5° och det är riktigt ruggigt denna årstid. Jag lider med sommarväxterna som fryser istället för att växa till sig och blomma fint. Ja, helt fryser de förstås inte då vi sluppit frost men hagel är illa nog.