Barbro S

Höstlöv m.m.
Jag skulle hämta min väninna på flyget 11.50 men så blev det försenat med över en timme så nu hinner jag blogga lite. Hon har inte hälsat på sen 1993 så det ska bli jättekul att ses. Vi träffades i våras då jag var i Stockholm för första gången sen 1995. Långa uppehåll har det varit men nu ska vi nog mötas lite oftare, tror och hoppas jag.
 
Det blir några bilder från senaste skogsutflykten i lördags då jag och väninnan letade kantareller. Några enstaka fann vi, inte en tillstymmelse till trattkantareller men lite annat fint att fotografera kom i min väg.
Asplöv med frukt är väl inte så vanligt. Jag gissar att det är en parasit eller en sjukdom men ganska söt är den ändå. Igår fick jag lära mig att det finns ett hockeylag som heter Asplöven, från Haparanda. Till skillnad från Umeås mer kända Björklöven som det tyvärr inte gått så bra för senaste tiden. Jag hänger inte alls med i den sporten, inte i någon sport alls egentligen, men det har jag snappat upp bland omgivningens diskussioner.
 
En jättevril på smal stam är också ovanligt.
En hantverkskunnig kan göra en fin skål av denna. Fler asplöv i olika färger fann vi.
Jag får sån lust att plocka och pressa/spara men hejdade mig. Vad ska jag ha dem till??
 
Ett annat av naturens konstverk är denna fina stubbe med svamp.
I närheten fanns små kantareller som kan bli stora så jag hoppas hitta igen denna nästa gång vi besöker skogen.
 
Soppar fanns det gott om, mest tegelröd björksopp som visst bytt namn till tegelsopp numera, enligt väninnans nyare bok. Jag ville ha lite lingon med hem men de var plockade.
Bara en handfull fann jag vid fikaplatsen. Solen sken och det var så härligt att bara vistas i skogen denna fina höstdag.
 
Hemma har nu födelsedagsbuketterna vissnat men när de börjar sloka gör jag en liten rosskål att njuta av ett tag till.
Nu är även den tömd och de vackra roskronbladen lyser upp min kompost. 
 
Det här blev en liten hälsning från mig innan väninnan från förr upptar min tid. Hon bodde här några år på 70/ 80-talet och jobbade på Esso Motor Hotel med mig i receptionen bl.a.
 
Ha en fortsatt fin höstvecka!
 
 
#1 - Musikanta

Härliga skogsbilder. Nu har jag varit inne på ditt galleri och tittat på dina tavlor. Mycket fantasifulla och härliga färger. Jag målar mer realistiskt, men håller med dig om att det är roligt om någon vill ha en tavla av mig på sin vägg överhuvudtaget. Jag ger gärna bort mina, annars håller jag låga priser som du.

Kram från Ingrid som tänker lägga till dig till min blogglista om du inte har något emot det.

#2 - Klimakteriehäxan

Så där gör jag också med nickande rosor!
Visst är det härligt att ha vänner som man kan träffa jättesällan men det ändå känns som om förra gången var alldeles nyss!?