Barbro S

Skådning
Inte har jag så mycket att skriva om nu. Mycket är det med resor; en vän skjutsade jag till flygplatsen igår, en väninna träffade jag idag som varit på en händelsrik Turkietrundresa och snart ska även jag iväg på en kortare tripp. Inte riktigt än men jag har börjat fundera på väder och lämplig packning till det m.m. Ordna med kattvakter måste man. Jag har tur som har dem på så nära håll, men lite stök och bök är det ändå.
 
Ute bromsar våren, kalla vindar coh ruggigt aprilväder fyller dagarna. Ömsom snö, ömsom hagel eller regn och mitt i alltihop en jättekort solsnutt. Tröttare än jag vill vara och en hög tinnituston som jag hoppas ska gå över snart tar lite humör av mig. Nu ska jag snart iväg på ett yogapass som ändå gör gott.
 
Några bilder från helgens fågelskådning har jag ovisat. Både lördag och söndag var jag ute men kameran var med bara den första dagen i Storavan där många gäss rastade.
Gräsänder närmast men annars fullt av grågäss och enstaka vitkindade gäss samt till min stora glädje en ny art för mig: spetsbergsgås som jag fick hjälp att identifiera.
 
Skådare är ett trevligt släkte, alltid redo att hjälpa och bistå en mindre kunnig som jag, även om jag sakta men säkert lär mig allt fler arter. Jag fick också hjälp att identifiera en gråhäger bakom vassen som för mitt öga såg ut som en sned pinne bara, men med tubkikare så...:).
Den gömde sig bakom vasstråna närmast tills alla utom jag lämnat skådarplatsen. Då tittade den rakt på mig en stund innan den bedömde mig som ofarlig och flög upp från sitt gömställe. Jätteroligt att få se den kliva omkring i det grunda vattnet med sina långsmala ben.
 
Fler långsmalbeningar kom inflygandes under höga rop och landade en bit bort från hägern. Tranorna som jag än bara sett enstaka par av än så länge i år.
Det är ett par som brukar häcka i Storavan vet jag. Om det är just dessa vet jag förstås inte men de brukar återvända till samma plats har jag hört.
 
Man blir lätt kall hur mycket kläder man än tagit på sig så efter ca två timmars skådande åkte jag hem för att vila innan det var dags för bowling med gänget. En sista skådarbild.
Inte en fågel anas på detta foto som jag tog genom tubkikaren. Lite kul att experimentera.
 
Bowlingen gick jättebra den andra serien. Då slog jag två strike efter varandra och lyckades leda fyra slag ungefär innan de normalt mer duktiga drog iväg. Men 100 poäng fick jag ihop. Min första serie gick betydligt sämre men det är roligt att spela ändå. Efter spelet samlades vi sju för att äta gott på restaurang tillsammans.
 
Dagen efter åkte jag med en väninna på en guidad fågelskådning kl 9 på Degernäs limpan som platsen kallas. Kylig motvind och svalt så att vi tog fikapausen i bilen men så småningom mojnade vinden och vi kunde njuta av både havsörn och tornfalk högt uppe i skyn. De skrämde upp änderna och gässen från vattnet men tog inget byte. 
 
Jag hoppas att det ska bli fint i morgon för då ska jag köpa penséer och pynta lite utomhus. De klarar i alla fall några enstaka minusgrader. Jag kände på rabatten igår och där var tjäle kvar på vissa platser, på andra gick det att sticka ned pinnen långt ner i jorden. Snart börjar det spira grönt. Härligt! Väntar på lilla blåsippan. På skådarplatsen var det faktiskt flera gula tussilago som blygt tittade upp ur gruset. Fint!
 
 
 
 
#1 - Jessica Högberg

Härliga bilder, men förstår att det blir kyligt. Här är oxå riktigt aprilväder med olika väder varje gång man kikar ut=))