Barbro S

Fototriss - Träd
En härligt solig dag som gjord för att vara utomhus och leta fina motiv till veckans trisstema, nämligen träd. Dessutom finns det i centrum fina snöskulpturer som jag ska blogga om senare i veckan men nu koncentrerar jag mig på träden. Min manlige vän bor Östpåstan och där står denna ståtliga gran/tall ?? i alla fall ett barrträd på grannens tomt.
Huset som byggdes 1867 är ett av de få som överlevde den stora stadsbranden 1888. Där har kompositören Wilhelm Peterson-Berger bott i tio år när han levde. Nu är det till salu för den "ringa" summan av 11,5 miljoner. Intresserad?
 
Mina andra träd fann jag på promenad i stadsdelen Haga. Först dessa grandiosa vinterträd i Hagaparken som jag gissar är lindar men säker är jag förstås inte förrän jag får se löven.
Almar, askar ja, vad kan det mer vara, poppel??
 
Sen vek jag in på Villavägen med sina fina småhus från 50-talet och där valde jag storbjörken.
Det blir mitt trädbidrag från ett soligt Umeå med några få plusgrader och ganska stark vind. Nu ikväll har minusgraderna tagit över och det gillar jag för då slipper vi gråslasket ett tag till.
 
Andras bidrag till temat Träd hittar ni hos Fototriss.
 
 
#1 - Lena i Wales

Det är så roligt att få se lite Umeå med omnejd bilder! Eftersom det är björkarnas stad, så var det ju tur att en kom med.
Priset för huset var högt, visste inte att huspriserna var så höga där.
Som en liten kul grej. I UK visades för några år sedan en serie om Skandinavien och då besökte man staden som de uttalade Jomia och det tog ett tag att förstå var de egentligen var någonstans. Men så blir ju uttalet av Umeå på engelska!

#2 - Bitten

Ståtlig björk!

#3 - Eva Trillian

Vilka ståtliga träd! Och vilket vackert kvarter i första bilden! :)

#4 - Axart

Både tall och björk, fina! Kan nog vara lind, men känner mig osäker jag också.
AX

#5 - Musikanta

Fantastiskt träd det första! Har aldrig sett något liknande.Björkar har ni ju gott om däruppe i Umeå :-). Fint trädtriss.
Kram från Ingrid

#6 - Spanaren

Fint trissat/ kram