Barbro S

Härliga stugliv!
Äntligen sommar så det riktigt känns och man får gå barfota, inte i gräset för det har vi inte på vår skogstomt, men på marken i alla fall. +27,5 som mest igår vilket väl ska överskridas idag. Redan kl 8 då jag åkte in till stan var det + 22,5.
 
Årets första dopp tog jag i onsdags, +19 i vattnet så det tog lång tid innan det var skönt att simma, men sen :). Snabbt värmdes det upp igår och var hela +22 när min systerdotter kom på besök.
Varmt på ytan men lite kyligare en bit ner, men det tar sig så sakteliga och då glömmer man att juni var den kallaste på 14 år och maj lika eländig.
 
Blå naglar har jag men inte för att det är kallt :).
Kul att variera sig då jag alltid har målat dem röda varje sommar och utlandsresa.
 
I vattnet under en massa små paddyngel som simmar omkring.
Något annat ovanligt såg jag också under vattnet. En liten röd näckros som har slagit ut därnere.
Visst är den söt? Den orkade inte upp över ytan men slå ut kunde den ändå.
 
Flera dopp tog vi och längst i stannade A, som har fint målade orange naglar, vilket inte syns på bild.
Naturligtvis kom änderna på besök för att få sig lite mat.
Den här bilden är några dagar gammal. Lite mindre duniga är de nu och också färre, tyvärr.
 
De lockar förstås katten som gjorde ett utfall vid strandkanten där det växer låga videbuskar. Men modern varnade bäppade högt så alla små kom undan. Lite sårad tog då Tusse plats högt ovan dem alla.
A filmar andgänget som stannar kvar länge, letar mat bland vasstrån, putsar sig och har det bra tills andmamman tycker att katten är lite för hotfull och tar med sig ungarna till en säkrare plats.
 
Rosenskäran trivs och slår ut sina knoppar. Det är en blomma som verkligen lockar till sig insekter men i år har istället en spindel boat in sig.
Nu är det dags att återvända till stugan. Vännen min kommer på besök och vi ska äta matjesill för det är så gott i värmen på sommaren. Snickaren kommer senare för att laga lite murket och fixa till bryggan som fått sig en törn av isen.
 
Önskar er också sköna sommardagar!
 
 
 
#1 - Lena i Wales

Så härliga sommarbilder!
Inte mycket, om några, badsjöar i Wales.
Ha det bra!