Barbro S

Lite av varje
Inget nytt har hänt på en vecka förutom att kylan har kommit tillbaka, speciellt på nätterna. Natten till torsdag var det hela -12° men sen tinar solen bort frosten varje dag. I solen är det skönt att vara. Det tycker även lilla Desirée som gärna stannar vid solväggen.
Krokusknopparna står stilla sen mitten av mars och väntar på totalvarmare dygn innan de vågar slå ut.
Snödropparna däremot har vågat. Den här bilden tog jag 17 mars.
Jag har i och för sig inget emot att det stannar upp för egentligen ska det vara vårvinter med mycket snö kvar än. I lördags morse var det fint igen efter att det plötsligt hade vräkt ned hagel och sen snö på fredag kväll.
Den tinade bort ganska snabbt, tyvärr. Idag har de lovat snö igen men jag tvivlar att det blir annat än blötsnö då vi nu har +5°.
 
Åter till lördagen den 21 då jag sist tog bilder. Vi var några i UMeGänget som träffades på Restaurang Invito för att äta brunch. Mycket gott på buffén och klart prisvärt. Sen gick jag hem till vännen och vilade magen en stund innan det var dags för nästa kalas.
 
Min kära väninna S fyllde nämligen jämnt och jag hälsade på hos henne. Ett glas mousserande var gott men jag var tvungen att vänta innan jag kunde ta något av det goda som också bjöds hos henne.
Här är vi, vänner sen hösten 1968 då vi båda bodde i stadsdelen Västerslätt hos våra föräldrar i varsin villa på Vallmo- resp Stråvägen. 
 
Vi bytte plats fotografen och jag. Här är nu mor o dotter så jättefina tillsammans (var för sig också).
Sakta närmade jag mig buffén och tog små bitar av smörgåstårta, tårta och go´bitar och ja, de gick ner och smakade mycket bra.
 
R, dottern, är danslärare och ville aktivera sin mor med hjälp av lite tunna tygbitar. Då kan det se ut så här.
Det mesta hamnade på golvet som synes. Roligt ändå! Sen gick det lite bättre. Härligt med lekfullhet i alla åldrar.
Och nu, med tungan rätt i mun, håret utsläppt och full av entusiasm ska det gå ännu bättre:).
Det gjorde det men jag lyckades inte få den perfekta bilden.
 
Efter kalaset promenerade jag lugnt ner till Gamla Bron som funnits ända sen 1863. Jag mindes tiden då jag bodde på Teg och vandrade/cyklade över den till/från stan mest varje dag.
Jag jobbade på Hotell & Restaurang Dragonen 1980 - 84, sen studerade på universitetet 1984 - 1988 men efter det flyttade jag till Haga på den här sidan Umeälven. Före 1980 arbetade jag på Tegssidan. Det var mitt första arbete som receptionist på ESSO Motor Hotel som gjorde att jag flyttade till Domarvägen i januari 1975.
 
Solen var på väg att gå ned vid 18-tiden och jag tog några bilder.
Lite is finns det kvar i älven än ett tag speciellt när nätterna är så kyliga. Men en bit ut såg jag ett par knipor simma så visst är våren på väg. 
 
Den här bilden på brosilhuetten blev jag riktigt nöjd med.
Jag gick lugnt till Vasaplan och tog bussen hem för en stilla kväll framför teven mätt och belåten med dagens umgänge och intryck. Mr Selfridge var trevlig att åter stifta bekantskap med. Jag gillar serier som inte är våldsamma, men ibland fastnar jag även framför sådana, såsom Jordskott och Fortitude som går nu. Jag kan inte slita mig från dem fast det är ett onödigt våldsamt mördande i mest varje avsnitt än så länge. Men ruskigt spännande!
 
Nu snöar det ute och det vita brer sakta ut sig på marken. Temperaturen har sjunkit några grader. Fint blir det. Jag ska nog börja påskpynta ikväll. Ja, jag hinner säkert klart för inte är det mycket pynt jämfört med julens alla lådor som packas upp till advent. Lite påskfärger är i alla fall roligt att omge sig med.
 
Ha en skön förpåskhelg!
 
  
 
#1 - Lena i Wales

Vad trevligt att få veta lite mer om dej och få se fler bilder från Umeå, tycker jag alltid är roligt.
Men, hör du du, -12 grader var inte lika roligt! Burrr!