Barbro S

Påsklördagsutflykt m.m.
Suck, inte lätt med rubriker! I alla fall sken solen denna marslördag för en dryg vecka sen, den 26 mars, sista dagen med vintertid i år. Jag fick då med mig vännen för att skåda lite fågel fast han egentligen inte är så intresserad av sådant, men han hade inget bättre för sig:). Vilken tur för mig som då fick skjuts!
 
Vi började med att besöka Degernäs där vi fann några svanar och desto fler kanadagäss.
Långt borta är de och lånekameran har inte lika bra zoom, men ni ser i alla fall fåglarna. 
 
Vi fortsatte ut till Vitskärsudden i Obbola som jag hört ska vara en bra skådarplats men där packade jag inte ens upp tubkikaren då knappt något flygfä var synligt. Fint var det ändå.
En härlig utflyktsplats upptäckte jag så dit far vi nog fler gånger. Fina, släta klippor att slå sig ned på när det blir varmare.
Vi gick ned mot stranden och det glittrade så fint på det isiga havet.
En liten sandig badstrand med drivved är lockande inför sommaren.
 
Bara en liten bit ut på isen vågade jag mig.
En fågel lyckades jag i alla fall få på bild, högt däruppe till höger på bilden nedan.
Det är kanske bara en kråka men man kan ju fantisera om något mer spännande, kanske en rovfågel?
 
En som kvittrar högt, ljudligt och ihållande med olika drillar och ett gnisslande avslut är grönfinken som satt längst upp på granen.
Den finns hela vintern men har börjat sjunga mer nu när värmen är på gång.
 
En vecka senare ungefär, den första april, åkte jag själv till Degernäs för att få uppleva fler flyttfåglar. Då hade det landat tusentals sångsvanar och mängder av gäss och tranor.
En del av dem ser ni här. Jag försökte fotografera genom tubkikaren och då blev det lite närmare om än oskarpt.
De simmar bland isen till synes helt oberörda av kylan och pratar på med varandra hela tiden.
 
När jag vände mig om kom det plötsligt en lavin av kanadagäss. Så pampigt att se dem flyga in i plogform.
Fler och fler passerade över mig. På den här bilden är de kanske 70 st och det kom fyra gånger till så många. Helhäftigt! Molnet till vänster är också roligt. Undrar om det är ett flygplan som busat igen som på Mariehemsängarna för några veckor sen?
 
I skyn sjöng sånglärkan med snabbfladdrande vingar omöjlig för mig att fånga på bild. Lite rök från Obbolafabriken blir det istället.
Vägen till höger får man inte gå på under tiden 1 april till 15 maj då det är fågelskyddsområde men sen är det fritt fram att vandra vidare mot Botniabanan som passerar och längre fram en damm för vadare och änder som inte har så bråttom norrut eller kanske till och med stannar här och häckar. Ända fram till Västerfjärden kan man gå, men det har jag aldrig orkat med tubkikare och stativ på axeln.
 
Även i söndags var jag ute på samma plats, då med en fågelintresserad väninna. Så mycket roligare det är med sällskap. Det var kyligt i luften så vi satte oss i bilen för att fika och prata på om allt möjligt, kanske inte så mycket fågel just då :).
 
Ute regnar det nu för fullt och det är +3°bara. Lite ruggigt men skönt att vara inomhus och så luckras ju smutssnön upp så den försvinner fortare. Jag har just deklarerat, valt bort dyra Norton och istället installerat det gratis antiAvast virusprogram som jag haft tidigare. Alltid nervöst att installera eller ta bort programvara på datorn, tycker jag.
 
Jag fick förslag om att förbättra datorns prestanda men vågade inte tacka ja. En gång nappade jag på ett sådant reklamerbjudande och då tog de bort datorns drivrutiner så den bara blev svart. Jag fick betala dyrt hos en datafirma för att få den fungerande igen. Så jag törs inte även om det kanske vore nyttigt.
 
Nu är det dags för morgonfikat, grönt te med ingefära som jag hackar ned färsk ingefära i också. Till det en vanlig hårdmacka med ost och gurka. Bara som en liten aptitretare innan lunchen. Jag tror att ingefäran bidrar till ett starkt immunförsvar liksom vitlök och olivolja som jag också äter mest varje dag.
 
Ha en bra fortsättning på veckan!