Barbro S

Kattmys
Man ska göra saker direkt. De här bilderna tog jag förra lördagen men fort springer tiden iväg och vips har en vecka gått. Jag flyttade hem från stugan med mina katter förra fredagen. Stressigt var det för jag skulle städa undan samtidigt då brorsdottern med familj skulle ha sin stora kräftfest dagen efter. Normalt brukar jag ha några dagar emellan för att hinna få bort katthåren i stugan. 
 
Jag trodde att jag skulle hinna på fredagen men det var bara att ge sig då Tusse sprang runt fötterna på mig hela tiden. Snabbt packade jag in oss alla i bilen med matvaror, kläder, tvätt och annat som skulle tas hem. Det var skönt att hinna vara här hemma och fixa lite. Katterna hann ut och kolla reviret innan regnet och jag donade på. Istället steg jag upp tidigt och åkte till stugan där jag dammsög, skakade mattor och snyggade till under två timmar.
 
Sen träffade jag vännen några timmar. Bl.a. gick vi på Bondens Marknad och köpte oss en Sjöbab. Jättegod macka, pitabröd med nystekt strömming, specialröra och lite grönt. Först den kvällen kunde jag koppla av och njuta av att vara hemma. Det var soffa och film på TV som gällde. Även katterna tog det lugnt som synes.
Inte ofta de sover tillsammans men nu gick det bra, på min plats dessutom. Liten kuddekorre tittar på!
Bara lite rosa pälssaknad på Tusses mage nu. Pälsen har vuxit ut i sommar. Jag gissar att han har mått bra och inte slickat bort pälsen som han kan göra när han blir stressad, oftast av andra katthanar. Den store svartvite Sixten som mest brukar vara jobbig under stugsäsongen var nu borta på semester en hel månad. Så skönt för då kunde jag låta dörrarna stå öppna och kattmaten framme utan risk att han tog för sig.
Nu har jag klämt ner mig i soffan också. Ni ser hur Tusse, brodern, brer ut sig lite på bekostnad av Desirée, syrrans, utrymme. 
Uppifrån ser det ut så här. Många bilder blev det. Jag brukar se två serier på lördagskvällarna, Indian Summers på ettan och sen En liten fransk stad på tvåan. Men just denna kväll var det en bra film på annan kanal, Saving mr Banks, som handlade om Walt Disneys försök att få filmrättigheterna till Mary Poppins. Emma Thompson var mycket bra som envis och besvärlig författare, mån om att få sin vilja igenom.
Han trycker in bakfötterna i hennes mage och hon försöker sträcka ut sig fram istället men till sist blir det för besvärligt...
Och de delar på sig. Tussegubben lutar sig mot mig istället och han är så go´ i hela sin pälslängd.
Matte myser men kan inte riktigt röra sig som hon vill. Om jag blir sugen på godis, t.ex. så vill jag inte stiga upp när vi har det så här gott.
Världens sötaste!!
 
Vi har sovit mycket i veckan, alla tre. Långa nätter, gått och lagt mig tidigt har jag, men jag gissar att vi behöver det efter 9,5 veckors stugvistelse med frisk luft och naturen tätt inpå. Det är riktigt roligt att vara hemma och få pyssla lite i trädgården här, även om jag inte alls har hunnit det jag vill. Men det gröna är kvar länge än.
 
Igår en spontanutflykt med systerdottern för att kolla kantarellskogen min. Vi hittade massor på 1,5 timme, hann precis hem innan det började regna. Sen blev det att rensa resten av kvällen och fylla frysen med förvälld svamp.
 
Hoppas ni haft en bra vecka ni också. Så speciellt somrigt blev det inte som SMHI lovat här uppe i norr i alla fall, men några solglimtar blev det och jag har kunnat äta och fika ute några gånger, både på här på Ersboda och på stugan i onsdags när jag var där och bar ved, bl.a.
 
 
#1 - Annie - Fotograf i Linköping & Stockholm

Mysigt med kattmys :D