Barbro S

Lite snö och kallt
Så har det varit länge, sen i torsdags då temperaturen sjönk till -25 och stannade där bortsett från några grader varmare mitt på dagen. Utom just idag då det bara varit ca -8° helt plötsligt. Så typiskt att jag inte hann blogga innan men de här bilderna tog jag just de riktigt kyliga dagarna.
 
När solen var framme blev det vackert på de gamla rosgrenarna nere hos grannen.
En uppburrad blåmes frös en stund innan den fortsatte sitt ätande på talgbollar och jordnötter.
Idag såg jag en stor (tillika uppburrad) koltrast mumsandes på grannens aroniabär. Tyvärr hann jag inte ut med kameran innan den var borta.
 
Katterna har tråkigt, ligger mest och sover eller som här slöar på fönsterbrädan efter att de spanat ut ett tag.
Lite piggare nedan.
Jag har nu sakta börjat plocka bort julpyntet men ute- och fönsterbelysning får finnas kvar till och med onsdag i alla fall. Det är så fint med alla ljus i mörkret att det är riktigt tråkigt när de försvinner.
 
Kallsnön glittrade så fint en kväll att jag sprang in efter kameran.
Lite glittrar det väl på bilden också men i verkligheten var det mycket finare.
 
Snöflingorna som sakta dalat ned gör riktiga små konstverk på de torra blomstren.
Flingorna i sig är också konstverk.
Med bättre makroobjektiv kan man komma mycket närmare så att kristallerna framträder i all sin skönhet men det lyckas jag inte med min kamera med. 
 
Ett eget konstverk vill jag också visa. När jag målade då lät jag det bara komma, det som ville, ur mitt undermedvetna. Sen när jag tittade på motivet kunde olika bilder framträda och då jobbade jag lite mera med dem för att framhäva, som här med handen och flickan.
"Svarta handen" har jag kallat målningen som väcker en del minnen hos mig från då jag bara var nio år. Kanske du upplever något helt annat, så även om jag egentligen vill berätta så väljer jag att inte göra det just nu för att inte störa er läsare i er egen tolkning.
 
Vi vill ha mer snö häruppe, de flesta av oss, gissar jag och just nu fladdrar små flingor i vinden men de är så få att jag inte har något större hopp om att snötäcket på marken ska tätna och växa. Det vet jag inte förrän i morgon då ljuset har återvänt.
 
Årets första hela vecka är nu här och jag önskar er fina dagar!
 
 
 
#1 - Lena i Wales

Tack för att du delar med dej av din konst. Så kul att se!
När jag berättat här i Wales att det varit .25 grader i norra Sverige, kan de inte tro det. Här är - 2 grader svinkallt!!!
Ha en fin dag!